New Horizon napisao/la:
U ovoj zemlji postoji čitav jedan zaokružen političko ekonomski diskurs koji bi se mogao nazvati Šta će Novom Sadu kad ima u Beogradu?
... svaka priča o suvišnosti i odsustvu potrebe (kad imamo na samo 100km razdaljine) zapravo je pokušaj sprečavanja razvoja autonomnih centara i sulude centralizacije zemlje ...
A ova diskusija polako postaje meta onog "zašto može Beograd da ima, a mi ne?" motiva, gde opada racionalnost a raste lokalpatriotizam. Evo, ja kao rođeni Novosađanin i zaljubljenik u avijaciju jasno izlažem stav da je aerodrom u Novom Sadu nepotreban luksuz.
New Horizon napisao/la:
Slovenija, koja ima sličan broj stanovnika kao Vojvodina, a čak nešto manju teritoriju, ima tri međunarodna aerodroma: Portorož, Maribor i Ljubljanu. S tim da je je Mariborski na gotovo istoj udaljenosti (104 km) od Ljubljane kao Čenej od Beograda (97,5 km). Ne samo to, i portoroški je na sličnoj udaljenosti od Ljubljane (117, 9km). Dakle, na razdaljini od stotinak kilometara od glavnog grada nalazi se ne jedan, nego dva međunarodna aerodroma.
Koliko to putnika godišnje imaju Maribor i Portorož? Koliko prometa robe?
U poslednjih dvadeset godina, Maribor je najviše putnika imao 2007. godine kada su privukli čitavih 25.000 putnika, kada je Ryanair leteo za London tri puta nedeljno. Već sam pominjao, a možete pročitati i analitičke tekstove (preporučujem Tango Six i Alena Šćurica) u kojima ćete saznati pod kojim uslovima low cost prevoznici otvaraju određenu liniju, kao i da takav posao često ode na štetu aerodroma.
Najviše putnika u sezoni je Portorož imao kada je Jat Airways leteo nekoliko čartera iz Beograda sa ATR-om, a to nije mnogo. Zbog svoje piste, Portorož ne može da primi veće avione. Svejedno, mislim da je suludo uzimati Portorož kao primer, jer je namenjen privatnim
New Horizon napisao/la:
Aerodrom je danas ono što je juča bila železnička ili autobuska stanica
Sa ovim se načelno slažem iz ugla javnosti, ali mislim da je sa ekonomske strane ogromna razlika. Kada se autobuska ili železnička stanica otvori, ona ne mora da uloži silne novce samo da bi jedan prevoznik "bacio pogled" na nju. U doba koronavirusa, kada je komercijalna avijacija primila ozbiljan udarac, teško je očekivati da će se iko širiti, pogotovo na "neotkrivena" tržišta.
Bilo kako bilo, Fruškogorčevo crtanje koncentričnih krugova po Vojvodini kako bi se našao smisao ovom aerodromu je suludo, s obzirom da istu površinu, čak i bez Beograda, možemo podeliti na Osijek i Temišvar. Osijek je izuzetno slab sa međunarodnim saobraćajem, a Temišvar je dobio udarac povlačenjem Ryanair-a sa njihovog aerodroma. Da stvarno postoji komercijalna potreba, mislim da bi ovi aerodromi bili daleko posećeniji.
Ono što bih ja voleo od čenejskog aerodroma je da postane centar za obuku pilota i time postane konkurencija Ečki, Vršcu i Lisičjem Jarku.