Fruškogorac™ napisao/la:
Pored dotiranih redovnih linija postoje i čarter letovi, a AirSebia ih je imala 300 ove godine, uglavnom za Egipat i Tursku. Grčka je bila zatvorena zbog pandemije, kao i mnoge druge države, a da nije takva situacija možda bi bilo i 500 čarter letova.
Od toga broja jedan dobar deo može da se odvija sa Čeneja, jer je jedan deo putnika bio iz Vojvodine i Mačve. Izgradnjom novog puta NS-RU-ŠA-LO taj region će imati mnogo bolji pristup do Čeneja.
Inače, aerodrom služi i za druge letove, poslovnu avijaciju manjim avionima, sajmove, sportske dogadjaje, vikend izlete, šopig ture, . . I ostalo. Ali, svakako neće biti "samoodrživ" već će biti dotiran. Biće tu i drugih prihoda, nap. od hotela ako bude dobro radio.
Kako Mačvi može da bude bliži Čenej od Surčina? Surčin je bliži (bar 10 km), a i brže se stiže. Do Surčina ne mora da se prođe kroz Beograd, a do Čeneja mora kroz Novi Sad (ili u budućnosti da se obiđe oko grada). Kad se završe svi auto-putevi i brze saobraćajnice, od Šapca do Surčina će se voziti auto-putem (dakle, svuda 130 km/h), a od Šapca do Novog Sada auto-putem samo do rumske petlje na A3 (E70), a od rumske petlje do Novog Sada brzom saobraćajnicom, gde će ograničenje biti 100 km/h, a možda u tunelu možda i 80 km/h.
Iz izjava direktora Urbanizma zaključuje se da će pista biti takva da će moći da sleću avioni sa najviše 100 putnika. Dakle, odmah možemo da otpišemo low-cost prevoznike i njihove ciljne grupe (turiste i gastarbajtere). Ostaju poslovni putnici, kojih je znatno manje od dve navedene grupe. Njima je bitna fleksibilnost, tj. veći izbor termina, a Nikola Tesla je tu svakako u prednosti. Teško da će sa Čeneja biti ka određenoj destinaciji više letova u toku dana, verovatnije je da će se leteti najviše 3-4 puta nedeljno, kao u Nišu (pritom Niš ima low-cost prevoznike i konkurentski aerodromi su udaljeniji). Sa Nikole Tesle mnoge destinacije imaju bar dva leta dnevno u redovnim okolnostima, a neke i preko četiri leta dnevno (Podgorica, Tivat, Beč, Cirih, Moskva).
Treba imati u vidu da Čenej nema čak ni betonsku/asfaltnu pistu, a da ne pričamo o terminalu, opremi itd. Svi aerodromi koji se ovde spominju (Niš, Kraljevo, Osijek itd.) su imali bar izgrađenu pistu, ako ne i terminal. Voleo bih da neko navede primer aerodroma koji je u prethodnih 10-20 godina izgrađen od nule, a da se nalazi na 90 km auto-putem od međunarodnog aerodroma koji je ujedno o čvorište nacionalne kompanije i vojnog aeordroma koji bi mogao da se koristi i u civilne svrhe.
Planove regulacije, urbanističke planove i druge slične dokumente bih nazvao spiskom lepih želja od kojih se samo manji deo ostvari. Najbolji primer je Generalni urbanistički plan Novog Sada do 2021. Ako ćemo slepo pratiti taj dokument, Novi Sad će do 2021. imati još tri mosta na Dunavu, denivelisanu raskrsnicu kod Futoške pijace, kao i sve raskrsnice na Bulevaru Evrope, produžetak Bulevara Vojvode Stepe itd.
Ovakav stav nije provincijski već racionalan. Nije provincijski imati razrovane ulice, blato umesto trotoara i parkinga ispred zgrade, loše regulisan saobraćaj, mini deponije na svakom ćošku, septičke jame umesto kanalizacije itd., ali je provincijski imati aerodrom 50 min od grada, a ne 15 min. Voleo bih i ja da mi je aerodrom na 15 min od kuće, ali shvatam da u ovom gradu i njegovoj okolini postoje važnije stvari od aerodroma. Bez obzira na moje mišljenje, voleo bih da neko napravi analizu koja bi uključila i indirektnu korist od aerodroma.