Вучевић о новом мосту: Нема тајни, мишљење о изгледу ће дати и домаћи стручњаци
Градоначелник Милош Вучевић каже да нема никаквих тајни у вези са пројектом новог моста, у наставку Булевара Европе, те да се све ради у складу са домаћим и европским регулативама.
Кинеска компанија CRBC представила је неколико идејних решења за мост иако Скупштина града још увек није ни усвојила План генералне регулације моста у продужетку Булевара Европе, на који је поднет велики број приговора.
На представљању идејних решења моста били су позвани одређени, углавном власти наклоњени медији, а Вучевић каже да он није одлучивао ко ће бити позван, већ је позиве упућивало Министарство грађевине.
По градоначелниковим речима, радиће што брже како би се мост саградио и у том процесу неће бити тајни.
"Постоји генерални пројекат са свим анализама утицаја који такав пројекат мора да носи, који је Град наручио и који је урађен и који је одобрен од Републичке ревизионе комисије. На основу тога се иде на идејни пројекат. Ми желимо да видимо што пре тај мост и да избегнемо хиљаду консултаната који би узели паре, само како бисмо касније добили мост. Желимо да максимално убрзамо процедуре у складу са законом, као и светским стандардима. Нема никаквог тајног уговора, имамо само протокол, а комерцијални уговор ће тек да буде потписан и у њему ће се дефинисати вредност тог моста и све ће бити јавно. Оријентационо је речено да ће мост коштати око 130 милиона евра са приступним саобраћајницама, али ће и то да зависи од тога како ће изгледати мост, јер ће Град инсистирати на његовом изгледу и то ће утицати на цену", наводи Вучевић.
Он за 021.рс наводи да град не може да чека још 20 година на нови мост, указујући на то да је овај у урбанистичким пројектима уцртан још 1963. године, пре Моста слободе. Додаје да је његов посао био да убеди председника Александра Вучића и премијерку Ану Брнабић да дају новац како се не би оптеретио буџет града, не само за овај мост, већ и за друге пројекте, као што је пречиштач отпадних вода.
Реагујући на критике у вези са процедуром избора партнера и планирања градње моста, Вучевић каже да оне не могу да окрену јавност против идеје о градњи. Како додаје, могу да говоре да је то "кинески мост", да је предимензиониран, "овакав или онакав", али ће то бити новосадски мост.
Градоначелник наводи и то да су у Новом Саду посебни осетљиви на изглед будућег моста, због чега ће о свему мишљење дати и Департман за архитектуру Факултета техничких наука. Каже да су Кинези дошли у Нови Сад са неколико опција и упитали представнике Града за њихово мишљење.
"Урбанисти и стручњаци са ФТН-а, односно Град Нови Сад ће дати мишљење о предложеним пројектима. Република је нама препустила да ми дамо мишљење, јер је ово градски мост. Има ту дилема да ли да буду асиметрични стубови или да буду симетрични стубови. Асиметрија се некима свиђа, да онај први стуб, велики стуб са бачке стране чини неку специфичност, али таква решења носе више стубова у води и сужава дунавски простор, као што код Моста слободе имамо два стуба на кратком потезу. Решење са симетричним мостовима доводи до мање стубова у Дунаву, а морамо да водимо бригу и о ширини речног пута. Верујем да ћемо на јесен имати све, као и потписан комерцијални уговор и да ће почети радови", поручује Вучевић за 021.рс.
Портал 021.рс је покренуо акцију предлагања имена за нови мост и већ сада је, на разним платформама, сакупљено више од 1.000 коментара. Почетком следеће недеље биће извучени најчешћи предлози, а грађани ће моћи да изаберу свог фаворита кроз анкету на сајту.
Вучевић се осврнуо и на име моста, наводећи да нема ништа против тога да објекат сви зову Кинески мост, јер Кинезе доживљава пријатељима и партнерима, те га не асоцира на нешто јефтино.
"Када кажете Кина, онда је питање да ли је она број један или број два као светска економска сила. Не знам ко нама даје за право да кажемо да је то нешто јефтино или није", додаје Вучевић.
Он каже и да је то што део јавности мост већ сада називају кинеским прави пример тога шта је Нови Сад, јер ће сви можда гласати за то да се мост назове по Ђорђу Балашевићу, али ће га на крају и даље звати Кинески мост.
Пројекту новог моста Влада Србије дала је статус националног значаја, што дозвољава да се ради мимо редовних законских процедура о јавним набавкама, а уз то се наводи и у контексту изградње Фрушкогорског коридора.
Овај мост се налази у градским плановима већ деценијама уназад, а процене су биле да, након завршетка Булевара Европе и Булевара патријарха Павла, радова неће бити пре 2025. Вредност радова, са приступним саобраћајницама, процењивала се на више од 120 милиона евра, што је половина градског буџета.
Приликом прошлогодишње промоције макете моста у наставку Булевара Европе, на основу раније нарученог генералног пројекта, градоначелник је најављивао тендер за идејни пројект и све остале редовне законске процедуре. Међутим, последњих неколико месеци се све променило и укључен је кинески партнер и од јавних поступака нема ништа. Такође, и даље се чека на урбанистички план, који прати низ примедби.