Železničko-drumski most u Novom Sadu: Nastavak radova.
Pogledao sam malo stranice našeg Foruma, maj 2014. – maj 2015. Očigledno je pozitivno usmerenje svih učesnika – zašto se stoji, šta je problem, kad se nastavlja posao? Na najmanji dobar nagoveštaj sledile su reakcije – dobro je, idemo dalje!
Kakva je situacija danas?
Po svoj prilici ipak mnogo bolje nego svih ovih 15 prethodnih izgubljenih meseci, ali ....
Da li imamo vest „Novac je uplaćen dana ...., u punom iznosu, ispunjena je obaveza iz Aneksa Ugovora, tačka ...“ ?
Ja je nisam našao nigde, (što ne znači da je zaista nema). Iskreno se nadam da jeste.
Ovakva vest bi pokazala profesionalnost naše strane, ali i profesionalnost medija – da zaokruže temu koju su mesecima eksploatisali. Par fotografija nekakvih rukovanja ovih dana nisu završetak teme.
Umesto toga nastavlja se kao ranije, (bar je to moj lični utisak, dopuštam da je potpuno pogrešan), sa stvaranjem nove napetosti: gde su radnici, gradilište je i dalje prazno, što se ne radi ... Neko od forumaša je to već primetio i rekao pre nekoliko meseci.
Izvođaču, i svim njegovom podizvođačima, naravno da je cilj da završe posao i to u skladu sa svim tačkama Ugovora. Jedino u tom slučaju mogu da naplate posao i da – u krajnjoj liniji – prežive, (sve su to privatne firme, i inostrane i naše, koje žive isključivo od svog rada u borbi na nemilosrdnom tržištu, nikakve državne pomoći ne postoje). Njima treba objašnjavati da treba da dovedu radnike na gradilište?
Izvođači ne znaju koliko treba ljudi na svakoj, (a ima ih stotine) radnoj operaciji?
Da se ne bih ponavljao da podsetim na „nastavljanje radova za 10 dana“ - #906/str. 46, na broj radnika na izgradnji mosta - #773/str. 39.
No, vratimo se tehnici, šta sledi u nastavku radova?
Zadaci su dakle:
- završetak sastavljanja konstrukcije na 177 m mostu (na desnoj obali): treba montirati još 4 segmenta pešačkih staza;
- nastavak rada na 219 m mostu: sastavljanje lukova najpre; 9 segmenata mogu odmah da se podignu, (naravno ne odjednom, jedan po jedan);
- montaža kablova vešaljki, kao izuzetno važna i tehnički fina operacija, na jednom lučnom mostu, pa na drugom; ovo će raditi na mostu manje od 10 ljudi, ni jedan neće biti vidljiv za publiku; prostorno ponašanje konstrukcije pratiće geodeti posebno preciznim merenjima i 3D-analizama merenog – „nevidljivi ljudi“; najzad, ceo posao će pratiti i projektanti kroz vrlo složene proračune, čiji će cilj biti da uporede računsko/projektovano; nema potrebe naglašavati da će i oni biti „nevidljivi“;
- lansiranje mostova (177 m i 219 m) je operacija transporta mostova preko obala i Dunava, do konačne lokacije; ovo će biti izvanredno složena operacija, retka u svetu, (a pogotovu u uslovima Dunava u Novom Sadu, u krivini reke sa velikom brzinom vode); priprema ove operacije traje mesecima (što je inače u punom jeku, bez obzira na sva svađanja i rukovanja naših birokrata) - kao intenzivan rad izvođača, projektanta (kao podizvođača) i firme koja će na terenu realizovati operaciju (takođe podizvođača). Sav ovaj visokostručan svet je u tri zemlje i za naše medije i birokratiju isto tako nevidljiv.
Rečju, sledi posao, velike složenosti i odgovornosti, što sve zajedno zahteva najviši nivo stručnosti.
Ovaj posao će pratiti nadzorna služba, (koja je takođe visokoprofesionalna, što sam jednom već rekao).
O ostalim – već najavljenim „kontrolorima“, u vidu medija i birokrata – ne mislim da kažem i jednu reč.