Železničko-drumski most u Novom Sadu: Fotosi sa gradilišta 28. decembra 2015.
Radovi na centralnom stubu – stubu u osi 3:
Pre neki dan smo mogli da vidimo stanje radova od 21. decembra, danas – sveži snimci od 28. decembra.
Očigledan je vidljiv učinak za nedelju dana, značajan deo starog stuba je uklonjen. Očigledno je i (ne)armiranje starog stuba o kom smo govorili u prethodnom postu.
Nekoliko zapažanja sa snimaka i komentara:
Vidljiv je eksentričan položaj starog stuba u odnosu na keson. Ovo je posledica statičke koncepcije starog mosta, gde ogromne horizontalne reakcije oslonaca lukova prima tlo preko temeljnih konstrukcija. Na srednjem stubu, stubu 3, reakcije većih lukova su delimično poništene reakcijama manjeg. Preostala razlika može da prevrne keson ako je stub centričan na njemu. Da bi se to izbeglo, projektom iz 1957. dato je rešenje kao na slici, gde težine stuba i kesona uravnotežuju sile prevrtanja. To je bilo moguće jedino ovako projektovanim i izvedenim kesonom i stubom.
Zašto ovo može da bude važno za novi most?
Za novi most je važno u kakvom je stanju keson, iako je je njegova uloga neuporedivo manje značajna nego kod starog mosta blagodareći potpuno drugačijem statičkom konceptu konstrukcije novog mosta, (videti ponovljenu sliku iz starog posta – statički sistemi novog i starog mosta).
Osnovno pitanje je da li je keson oštećen tokom razaranja starog mosta.
Most je pogođen 7 puta, prema informacijama koje sam pronašao na Internetu.
Svi pogoci, međutim, nisu bili ti koji ruše most:
- prvi projektili (možda 3 do 5) su bili namenjeni oštećivanju mosta i onemogućavanju saobraćaja razaranjem kolovozne konstrukcije, najpre kod desne obale, a onda i u sredini mosta – kod stuba 3;
- posle intervencija naših stručnih ekipa, montažom privremenih konstrukcija kojima se podupiru delovi kolovoznih konstrukcija mosta, čini se prvi korak ka kakvom-takvom uspostavljanju saobraćaja; posle toga neprijatelj se odlučio na totalno rušenje mosta.
Kako ga je srušio?
Prema jednom izvoru iz stručne literature, pogođeni su na nizvodnoj strani srednji stub i oba luka. Lukovi su prekinuti, možda je probijen i 80 cm-zid stuba čime bi došlo do gubitka oslonca oba nizvodna luka. Ovi lukovi su padom povukli i uzvodne lukove, čime je srušen most u celini. Ovim scenarijem moguće je da je keson stuba ostao neoštećen.
Mogući scenario, po mom mišljenu, je i da su gađani recimo samo veći nizvodni luk i stub, (mada je dovoljno bilo i samo gađanje većeg luka, čiji su zidovi bili debeli samo 25 cm). Rušenjem većeg luka, reakcije oslonaca manjeg luka deluju nesmanjenim intenzitetom, (više nema većeg luka koji suprotno deluje), dolazi do lakog lomljenja stuba jer nema armature u zidu stuba ka manjem luku (komentarisano u prethodnom postu) i najzad do brzog rušenja celog mosta. Ovim scenarijem rušenja keson takođe ne bi trebao da bude oštećen.
U slučaju suprotnom od prethodnog, tj. da je gađan manji luk a veći ne, horizontalne reakcije oslonaca većeg luka bi savijale stub momentima savijanja višestruko većim od onih na koje je proračunat i moralo bi doći do njegovog loma. U tom slučaju čupanje armature iz zida na strani većeg luka moglo je eventualno da ošteti keson.
Iz prethodnog sledi da je stari most u stvari lak bio za rušenje (možda i jedan jedini pogodak ali na pravo mesto), što je suprotno od onog kako se opisuje ovaj tragični, destruktivni i besmisleni događaj.
Nažalost, sve što jedan čovek izgradi, drugi čovek može da sruši. Ne postoje apsolutno otporni objekti, jedino je pitanje koliko će to da košta neprijatelja.
Sve ovo pominjemo samo zbog mogućeg stanja starog kesona kao tehničkog uticaja na radove izgradnje novog centralnog stuba.
Ostalo je još oko 2 m razbijanja starog stuba do kesona. Videćemo na šta će se naići ...