Železničko-drumski most u Novom Sadu: Odgovori na pitanja 2016-01-24.
Hvala na pitanjima prijatelji sa Foruma.
Evo i odgovora.
Pitanje Blavka:
„
Obzirom da stari i novi stub nisu na istom mestu šta će biti sa tim injektiranim tlom? Da li će se i tu nešto menjati?“
Odgovor:
Injektirano tlo, u osnovi je to prsten oko postojećeg kesona, ne menja ništa u pogledu nosivosti tla na vertikalne sile sa konstrukcije mosta. Taj deo tla je zapravo nešto i nosiviji ali je njegovo učešće, čak i da je ispod kesona, zanemarivo malo u odnosu na nosivost tla ispod celo kesona (40 x 25 m).
Injektirani deo tla oko kesona ostaje takav kakav je i osigurava fundiranje mosta od ispiranja.
Bez obzira na injektirano tlo, oko stuba 3 biće potopljeno oko 1000 m3 kamena velike granulacije i koji rečni tok ne može da pomeri. Ovaj kamen osigurava tlo od svakog ispiranja oko temelja stuba, bez obzira na vodene vrtloge.
To je inače vrlo stari način osiguranja stubova mosta u rekama, primenjivan još od vremena starog Rima.
Naravno, ceo stub je vrlo detaljno proračunat kao i pritisci na tlo, (što je tačna primedba Dukelandera), sve to za mnogobrojne kombinacije opterećenja mosta: težina, saobraćajnih železničkih opterećenja, saobraćajnih drumskih opterećenja, vetra na most bez i sa saobraćajem, seizmičkih sila u sva tri ortogonalna pravca ...
Pitanje 1 Braneta:
„
Prvo je, kako to da veći luk nije nikako osvetljen pa čak ni sa signalnom svetiljkom za avione? Čak ni veliki plavi kran nije bio osvetljen?“
Odgovor:
Most je po projektu obeležen signalnim sredstvima za vazdušnu plovidbu.
Pošto je potencijalna prepreka mora da bude obeležen odmah, pa je stoga Branetovo pitanje opravdano.
To što most kao objekat nije završen nema nikakvog značaja za sigurnost vazdušne plovidbe.
Zašto još nije obeležen zaista neznam. Pretpostavljam da će izvođači taj nedostatak vrlo brzo da isprave.
Što se krana tiče pretpostavljam da je spuštao strelu kad nije u pogonu, znači i noću.
Na fotosu u prilogu su vidljivi otvori na oba luka većeg lučnog mosta, namenjeni smeštaju signalnih svetiljki.
Pitanje 2 Braneta:
„
A drugo pitanje je da li se planira povećanje visine talpi priboja? Sada će naići period visokog vodostaja i bio bi veliki korak unazad da priboj bude poplavljen. Verujem da se misli o tome.“
Koliko znam, ne planira se.
Produžavanje talpi na izvedenom priboju je samo teoretski moguće, praktično ne!
Reč je o vrlo razuđenim zidovima, spojevi talpi u priboju su delom i deformisani i uklapanje i zavarivanje novih delova na produžetku je izuzetno teško – pravi Sizifov posao.
Mostogradnja je odredila nivo gornje ivice priboja od 75,00 m, verovatno prema svom dugogodišnjem iskustvu rada na Dunavu.
Inače, moguće je da dođe do prelivanja priboja, sudeći po dijagramu RHMZ-a na koji sam dodao nivoe, tako da prema vodostanju može svakodnevno da se prati gde je nivo Dunava, (0 merenja nivoa = 72,73 m nadmorske visine). Da bi bio iznad srednjeg nivoa reke, priboj bi trebalo da bude viši za oko 1 do 1,5 m.
Nadajmo se da će bar ovo razbijanje starog stuba da se završi neometano ...