Železničko-drumski most u Novom Sadu: Odgovor na pitanje.
Hvala na pitanju Podbarac.
Pitanje:
„ ...
na fotografiji br.2 u desnom uglu su vidljivi koliko se meni čini neki betonski šipovi. Da li su oni ostali od ranije, i koja je njhova uloga?“
Odgovor:
Direktan odgovor: Na fotografiji se vide gornji delovi injektiranih delova tla, kao blisko raspoređenih cilindričnih zona, koje zajedno čine zaštitnu “zavesu” oko starog kesona.
(Videti sliku u prilogu, gde je iskorišćena vrlo ilustrativna Šipadžijina slika iz posta #1368. Nadam se da se Šipadžija ne ljuti zbog ove dalje upotrebe njegove slike.)
Reč je, dakle, o injektiranom tlu izvedenom prilikom izgradnje ovog mosta (ne starog) i nisu šipovi u pitanju.
Kratak komentar:
Cilj izrade injektiranog tla oko starog kesona je da se tlo oko kesona učini kompaktnim, da se drastično redukuje prolazak podzemne vode kroz tlo oko i ispod kesona i na taj način onemogući podlokavanje kesona.
Samo injektiranje označava ubrizgavanje pod pritiskom cementne emulzije u tlo.
Podlokavanje temelja uopšte, a mostova posebno, je izuzetno opasna pojava. Voda odnese materijal tla ispod temelja, temelj se slegne i nagne, sa njim i stub na njemu. Posledica je teško oštećenje ili čak i rušenje mosta.
Ovo se desilo na puno malih mostova tokom velikih poplava 2014.
Desilo se i na starom – Žeželjevom mostu, tokom velikih poplava 1965, kad je došlo do podlokavanja kesona kod stuba 4 (na desnoj obali). Hitno se intervenisalo nasipanjem zone oko kesona velikim količinama kamena kako bi se dno reke stabilizovalo i sprečilo dalje naginjanje kesona i dalje oštećenje mosta, a možda i rušenje da se nije uopšte intervenisalo.
O ovome se posebno vodi računa u projektovanju mostova, izborom pravilnog načina fundiranja, (na šipovima npr.), a i izborom statičkog sistema mosta, da sam sistem mosta ne doprinese svom rušenju tokom sličnih ekscesnih situacija.
Što se tiče Železničko-drumskog mosta u Novom Sadu čiju izgradnju pratimo, usvojeni statički sistem je sistem luka sa zategom, gde se lukovi konstrukcije ne odupiru o tlo, već su povezani zategama, a na stubove i tlo se prenose samo vertikalne sile. Sistem pravog luka (luka koji se odupire o tlo, kao na starom mostu), ni jednog trenutka nije dolazio u obzir kao izbor, između ostalog i zbog ovakvih pojava, iako izuzetno retkih.
Sam kvalitet injektiranja tla oko starog kesona je ispitan tokom radova na mostu, naročito pomno pre pražnjenja priboja, o čemu smo delimično već diskutovali. Sva ispitivanja injektiranog tla su dala veoma dobre rezultate.