Železničko-drumski most u Novom Sadu: Fotosi od 2016-04-12 i 14.
Aktuelno na mostu
Osvrnućemo se na izmenu podizvođača i aktuelne radove.
O izmeni podizvođača
Očigledna aktuelna izmena podizvođača - nekoliko novih firmi na poslovima koje je do sada radila Mostogradnja - verovatno je iznuđen potez (generalnog) izvođača.
Nad Mostogradnjom, naime, dugo već stoji Damoklov mač države, tj. kakva će biti konačna odluka o sudbini preduzeća u restruktuiranju, pa i Mostogradnje. To je stara i tužna istorija uništavanja domaćih preduzeća preko neplaćenih dugova, čak i države! Ljudi Mostogradnje koji se godinama lavovski bore da očuvaju svoje preduzeće, o ovome jedini mogu da govore sa svim argumentima i detaljima. Verovatno ih ima koji prate ovaj Forum, pa bi bio dobrodošao svaki prilog.
Što se mene lično tiče, ovo osećam kao lični udarac. Decenijama sam bio u raznim poslovnim odnosima sa Mostogradnjom, največim delom na velikim mostovima. Iza Mostogradnje su tada ostali izuzetni objekti, još uvek najznačajnije reference domaće građevinske tehnike ikad.
Nadam se i nadajmo se, da će Mostogradnja ipak nastaviti da živi, u nekom novom obliku možda. Srbija jednostavno ne sme da dozvoli sebi da ostane bez jednog specijalizovanog preduzeća, strateški važnog za državu u celini!
Generalni izvođač nema veze sa ovim. Oni jednostavno moraju da spasu svoj ugovor, pa i po cenu izmene pojedinih podizvođača. U današnjem surovom poslovnom svetu ovakva izmena podizvođača nije usamljen slučaj.
O novim podizvođačima
Novoangažovane firme lično ne poznajem, pa prema tome nemam ni mišljenje o njihovom moćima.
Kad govorimo o ovim firmama mislim da moramo da vodimo računa o sledećem:
- Reč je o privatnim firmama koje uspešno opstaju na tržištu; (Letač npr. još od 1990!). To su dakle ljudi koji nisu na državnim jaslama nego su se hrabro upustili u nemilosrdnu tržišnu borbu i opstaju sami. Poslednja stvar koja im je potrebna je nekvalitetan rad.
- Što se tiče nemanja iskustva u mostogradnji ili konkretnije – na radovima kao što je izgradnja stuba 3, to je svakako do izvesne mere hendikep. Sa druge strane, bar mi se tako čini gledajući Letačeve reference, novi podizvođači vrlo dobro znaju šta su međunarodni ugovori i koliko mogu da budu pogubni. Prema tome, ne sumnjam da će dobro da se pripreme za posao i urade ga prema svim zahtevima projekta i mnogobrojnih standarda.
Sećam se slučaja jedne firme koja je pre više godina dobila izradu čelične konstrukcije jednog velikog avionskog hangara u inostranstvu. Prethodno su radili samo manje i uobičajene industrijske hale, ni nalik moćnoj prostornoj konstrukciji hangara od 100 m raspona! Momci su se doslovno prepali zadatka, pa su zato izuzetno detaljno pripremili ceo posao, svaki detalj, i na kraju ga realizovali bez greške iako su prvi put radili tako nešto!
- Nove firme na izgradnji mosta, a sve su naše, treba pozdraviti i dati im svako ohrabrenje. Ipak će našim ljudima – inženjerima i majstorima podizvođača – ostati upisano da su učestvovali u izgradnji najvećeg dvokolosečnog lučnog mosta sa punim lukovima na svetu!
Oni, naravno, ni jednog momenta ne smeju da izgube iz vida svoju odgovornost i potreban najviši kvalitet radova!
Rečju, pozdravimo ih dobrodošlicom na startu njihovog posla, umesto – valjda po već široko ukorenjenom cinizmu – prvih podrugljivih komentara.
Aktuelni radovi
Stub 3:
Novi podizvođač – Letač je uveliko nastavio prethodni posao Mostogradnje. Na fotosima se vidi ubacivanje opreme u prostor unutar priboja. Ovo je vrlo stručna operacija, (stabilnost plovila sa dizalicom). Ubačene su i potrebne pumpe za izbacivanje desetina kubika nakupljenog mulja. U toku je vrlo intenzivan angažman.
Kablovi:
Već smo govorili o intenzivnim pripremnim radovima za montažu kavlova na lučnom mostu na desnoj obali (177 m raspona).
Na fotosima su neki od specifičnih detalja:
- položene cevi od HDPE – zaštitnih omotača kablova; cevi se sastavljaju zavarivanjem isporučenih segmenata u plavom šatoru; radove izvode radnici podizvođača – VSL-ove firme iz Poljske; (HDPE = High Density Polyethylene = Polietilen velike gustine); osnovno o kablovima videti ma slici ponovljenoj iz posta od 2014-11-26;
- nastavak montaže cevi na krajevima kablova (Guide Pipes); na slici su dva krana sa platformama iz kojih se prinose i montiraju cevi.
Inače, radnici VSL-a unutar lukova uveliko raznose i montiraju glave kablova (deo ankerne konstrukcije kabla gde su ukotvljeni strukovi koji čine kabl).
Posao se nastavlja, sledi jedna od dve ključne operacije na lučnim mostovima – montaža kablova, o čemu ćemo detaljnije narednih dana ...
O aspektima gradnje koje mediji ne pominju, takođe narednih dana ...