Železničko-drumski most u Novom Sadu: Aktuelno – fotosi od 28. marta 2016.
Danas još malo o kolovozu na mostu uz još dva snimka od 28. marta 2016.
Deo komentara će biti ponavljanje ranije rečenog, ali je to očigledno potrebno zbog pojedinih objašnjenja detalja mosta verovatno novim posetiocima Foruma.
O obezbeđenju saobraćaja na mostu:
Što se saobraćaja na mostu tiče, i drumskog, i železničkog, sve tehničke zahteve definišu inženjeri drugih struka, a ne građevinski inženjeri – konstruktori mosta. Ovaj stav u potpunosti je važio pre 50 godina prilikom projektovanja starog mosta, a važi i danas – za novi most.
Saobraćaj, dakle, definišu, (videti sliku
Presek kolovozne konstrukcije na lučnim mostovima):
- železnički saobraćaj: Železnice Srbije i odgovarajući železnički tehnički propisi, (srpski i nemački), tj. osni razmak koloseka (4,20 m), širine sigurnih zona za službeno osoblje (0,85 m na slici) i drugi zahtevi o kojima ovom prilikom nećemo govoriti;
- drumski saobraćaj: širine kolovoznih i ivičnih traka pre svega – prema vrsti saobraćaja i dozvoljenoj brzini vozila na mostu (50 km/h); ove mere su definisane Zakonom o javnim putevima i tehničkim propisima za gradnju saobraćajnica; uz ovo primenjen je niz Evropskih standarda (EN), kod nas usvojenih kao SRPS EN – za zaštitne ograde, ograde na pešačk0-biciklističkim stazama.
Vratimo se sada na konkretne činjenice. Ovde treba naglasiti da je Kaskov prilog, direktan i konkretan u odnosu na temu, primer kako se diskutuje u nekoj javnoj komunikaciji.
Dva primera širina kolovoznih traka na poznatim mostovima:
- Varadinski most, Novi Sad: Kolovozna traka = (Ukupna širina kolovoza – 2x0,35m)/2 = (7,00 – 0,70)/2 = 3,150 m < 3,500 m;
- Most Gazela, Beograd: [10,320 – (2x0,35)]/3 = 3,207 m < 3,500 m.
Očigledno je da je širina drumskog dela kolovoza na mostu u gradnji više nego dovoljna u odnosu na postavljeni zadatak i znatno veća nego na dva pomenuta mosta, gde je most Gazela sa posebno gusrim saobraćajem.
Sigurnost saobraćaja je u potpunosti obezbeđena. Na starom mostu to očigleno nije bio slučaj: nema zaštitnih ograda, niski ivičnjaci (moguć udar vozila u most). Vremenom bi ova oprema morala da se uvede da je most ostao, ali bi cena bila znatno suženje kolovoza.
Kolovozna konstrukcija, (za odgovor Dalmatincu):
I o ovoj temi smo ranije govorili, ali dopunimo je dvema slikama – crtežom i fotografijom sa mosta u izvođenju.
Kolovozna konstrukcija je spregnuta čelik-beton. Čečični poprečni nosači i betonska kolovozna ploča zajedno rade u nošenju saobraćaja, a sprezanje omogućavaju moždanici sa glavom.