Železničko-drumski most u Novom Sadu: Odgovori na pitanja 2016-04-05.
Odgovori na pitanja
Posmatrac – Pitanje broj 1:
“Zašto su lukovi nagnuti jedan prema drugom? Da li su razlozi u arhitekti koji ga je tako zamislio i/ili u zakonima fizike i/ili u ceni...? (Ako je na ovo već dat odgovor ja se izvinjavam na ponovljenom pitanju)”
Odgovor:
Posmatrač, sve čestitke na kvalitetu pitanja. Pitanje se tiče suštine projekta jednog mosta, tj. zašto je projektovani most upravo takav, kakav je, a ne drugačiji. Pitanje je nivoa jednog kvalifikovanog inženjera, a ne laika!
Pokušaću da odgovorim što razumljivije i kraće.
Najpre, most nije osmislio arhitekta, već konstruktor mosta – odgovorni projektant konstrukcije mosta.
Tokom projektovanja inače konsultovan je arhitekta, ali su se saveti ticali detalja izgleda mosta, npr. maski na pešačkim stazama, boje mosta (mada su za belu boju preovladali čisto tehnički razlozi, a i arhitekta je smatrao da je bela boja najbolji izbor).
Rešenje sa dva međusobno nagnuta luka se pokazalo najboljim u ispunjavanju sledećih glavnih zahteva:
(a) Zbog nesimetrije saobraćajnih opterećenja, (celo železničko opterećenje, inače mnogo veće od drumskog, je na jednoj polovini kolovoza mosta, videti sliku u posti #1505/str.101). Ovo znači da most mora da bude i torziono vrlo krut. To se postiže poprečnim krutim gredama jakog preseka koje povezuju lukove. Odavde sledi da lukovi i poprečne grede čine ram, (videti sliku). Ovaj ram mora da bude stabilan i na bočno izvijanje. Krući je ako su lukovi u zakošenom položaju nego ako su vertikalni. Ovo je načelni stav, a posebno je opravdan u slučaju ovog mosta s obzirom na veliki razmak lukova (osni razmak od 23,50 m).
(b) Alternativa ramu iz (a) je spreg (kao na starom – Žeželjevom mostu).
Spreg ima, međutim, niz slabosti:
- torziono, most u celini je „mekši“;
- posledica prethodnog je stalno savijanje veza spregova sa lukovima zbog različitih ugiba lukova, tj. izrazita izloženost zamoru ovih elemenata;
(spregovi između lukova na starom mostu su, po mom mišljenju, imali upravo taj problem, pa su na kraju pri sanaciji mosta 1986. spregovi od prednapregnutog betona zamenjeni čeličnim spregovima);
- broj veza konstrukcije koje treba uklopiti na montaži enormno raste, što usporava i poskupljuje montažu.
(c) Estetski, most je, pri ovom – 23,50 m razmaku lukova (oko 1,5 puta većem u odnosu na stari most), lepši nego što bi to bio sa širokim i razuđenim spregom.
U svetskoj praksi ima puno primera obe dispozicije lukova, i vertikalnih, i nagnutih. Generalno, mostovi većih raspona, širi i pogotovo sa železničkim opterećenjem, su sa nagnutim lukovima.
U prilogu su dve slike sa lucnim mostovima u svetu izvedenim prema oba pomenuta resenja.
Zaključak je dakle, most je projektovan izuzetno racionalno, u ovom i svim ostalim detaljima, sa ciljem da bude u minimumu koštanja, a i da estetski bude visokog kvaliteta, kakav i dolikuje gradu kakav je Novi Sad.
O širim aspektima projektovanja ovog mosta videti postove iz januara 2014.
Posmatrac – Pitanje broj 2:
„Da li će po ivicama lukova biti postavljena neka vrsta zaštite protiv ptica pošto ga one redovno posećuju i već su ga poprilično isprljale (da ne upotrebim neku drugu reč)“.
Odgovor:
Nema nikakve zaštite od „rada“ ptica spoljnih površina konstrukcije mosta.
Tako je na svim mostovima u svetu, pa i na ovom našem. Nažalost, nema nikakve odbrane od zaprljavanja.
U ovom slučaju šteta je estetska, agresivno dejstvo ptičjih agenasa ne može da ošteti konstrukciju u iole primetnoj meri.
U principu, ovo dejstvo ptica može da nanese velike štete ako se ptice uvuku u unutrašnjost mostova od prednapregnutog betona sandučastog preseka. To se desilo na prilaznim mostovima Mosta Gazela u Beogradu, gde je čak i nosivost tih mostova dovedena u pitanje!
Posmatrac – Pitanje broj 3:
„Da li se ovakvi mostovi (u Srbiji) peru?“
Odgovor:
Eventualno pranje mosta predviđa se Programom održavanja mosta u kome su definisani svi detalji pregleda i održavanja mosta. Uobičajeno je da pomenuti Program uradi Projektant, a da se nadalje o njegovom izvršenju stara vlasnik mosta.
Što se uobičajene prakse kod nas i u svetu tiče, pranje delova mosta se primenjuje periodično. To se, međutim, odnosi samo na lokalne delove mosta, npr. kolovoz, prostor ispod dilatacionih sprava, oko ležišta i slično. Pranje lukova niko ne radi, (neznam ni jedan slučaj u svetu), što ne znači da ne može.
Posmatrac – Pitanje broj 4:
“Koliko treba vremena da se isprazni zagat?”
Odgovor:
Vreme crpljenja vode iz priboja zavisi od kapaciteta i broja pumpi angažovanih na srpljenju.
Konkretno, neznam šta se sada koristi na stubu 3, ali mislim da možemo govoriti verovatno o 3 do 4 dana crpljenja.
Mislio sam da će odgovori ipak biti kraći, ali ...
Jednostavno, zadovoljstvo je razgovarati sa ljudima koji su se otrgli opštoj površnosti i gluposti i umeju da razmišljaju ...