Železničko-drumski most u Novom Sadu: 2017-10-19.
Moram da se pridružim kurcubicsrdjan-u u oduševljenju atmosferom na Forumu!
Opet se pokazuje da su građani najpre vaspitani tihi svet, daleko kreativniji i - ako hoćete – i mnogo profesionalniji od svih medija, iako to uopšte nije cilj Foruma, to je samo razmena mišljenja i informacija na jednom forumu. Ovde medijima treba dodati i razne „javne ličnosti“, rečju, primere kakav nikako ne treba biti u javnom prostoru!
Foto-materijal forumaša je u mnogim primerima izuzetan. Ovo su zaista prilozi kulturnoj istoriji grada Novog Sada i vremenom će im vrednost samo rasti. Ponovimo još jednom i naglasimo: sav ovaj divan rad na Forumu je nastao ličnom inicijativom i sredstvima građana, volonterski i sa puno ljubavi!
Aktuelni radovi:
Na većem lučnom mostu, pola dana je prošlo u vožnji preko reke, a druga polovina u prevezivanju ankerne užadi na nove sidrene tačke.
Ukupno je prevezeno oko 80 m, preostaje još oko 100 m.
Sama operacija guranje/plovidba je prošla bez ikakvih iole značajnijih tehničkih problema.
Firma ALE se opredelila isključivo za dnevni rad. Po mom mišljenju takva odluka je apsolutno ispravna.
Na manjem lučnom mostu nastavljeno je betoniranje kolovozne ploče. Tu takođe nije bilo nikakvih tehničkih problema.
Težina kolovozne ploče, (na manjem lučnom mostu masa kolovozne ploče je oko 3500 tona, što je dosta u poređenju sa masom čeličnih nosećih i sekundarnih konstrukcija i opreme na lansiranju - oko 4800 tona), je prvo veće opterećenje mosta. Sile u kablovima i geometrija konstrukcije mosta se moraju detaljno proveriti pri ovom prolaznom stanju. Ako se pokaže potrebnim, sile u kablovima će se korigovati.
(S obzirom na dosadašnje ponašanje konstrukcije, u vrlo neprijatnim prolaznim statičkim sistemima tokom lansiranja, kad se pokazalo da se konstrukcija u potpunosti ponaša prema očekivanom/proračunatom, ne očekujem korekcije sila u kablovima vešaljki.)
O medijskom praćenju sličnih gradnji u svetu
Godinama prateći i prikupljajući raznu stručnu literaturu na Internetu, (na nemačkom, engleskom i ruskom), često nailazim i na vesti u lokalnim medijima raznih zemalja o tehničkim događajima sličnim ovom našem u Novom Sadu.
Uvek to prati atraktivna reportaža sa mnoštvom fotografija (u pisanim medijima), odnosno spektakularnim video snimcima na raznim televizijama. Sagovornici su preovalađujuće inženjeri koji su projektovali most i koji izvode most. U mnogo kraćem vremenu se pojavljuju i političari, (i tamo, ali na drugi način), koji govore o finansiranju i opštim planovima na izgradnji infrastrukture.
Sve zajedno je, indirektno, velika reklama firmi i stručnjaka te zemlje, tj. priprema za naredne u ugovore, pogotovo u inostranstvu.
Navešću i par primera:
- Drumski, lučni most Walterdale u Edmontonu, Kanada, 2013: Montaža mosta u izuzetno hladnim uslovima i preko zaleđene reke je direktno prenošena preko web-kamera. Sve je bilo vrlo složen i zahtevan tehnički poduhvat, koji je detaljno praćen u svim lokalnim medijima. Uzgred, celu montažu je osmislio Kanađanin srpskog porekla, inače Novosađanin, kolega Dragan Majkić!
- Železnički lučni most Muiderberg, Holandija, 2016: Najveći lučni železnički most u Evropi, (dva koloseka, raspon 255 m, vešaljke – cevi, rešetkastog sistema), nije mogao da prođe bez velikog medijskog praćenja. Inženjeri, glavni u projektu i izvođenju su iscrpno govorili o mostu, predstavljene su i firme koje su izvele most, a na kraju se pojavila na kraćoj konferenciji za štampu i ministarka saobraćaja. Sve zajedno je bila velika reklama holandskog inženjerstva: inženjera i firmi, na primeru jednog divnog objekta.
- Železnički lučni most Hosbach, Nemačka, 2011: Za montažu mosta (95 m, 2 koloseka, preko autoputa), lokalne vlasti su ostavile samo 2 sata! Most je prevezen (na suvom) i montiran u traženom roku. Celu operaciju, izvedenu noću, pratilo je desetine kamera i stotine posmatrača, uz neizbežne razgovore (posle završene montaže, naravno) sa inženjerima – glavnim akterima.
Primera sistematskog rada na tačnom tehničkom izvešatavanju o mostovima ima danas u svetu puno. Najupadljiviji su Kina, Rusija, Nemačka gde o svakom iole većem tehničkom poduhvatu možete da nađete hiljade podataka – članaka stručnih I popularnih, crteža, fotografija, filmova …. Svaka prilika se koristi za isticanje svoje pameti i privredne moći.
Slično medijsko praćenje je bilo i nekada u SFRJ, gde su čitaoci/slušaoci/gledaoci mogli da se iz prve ruke informišu o gradnjama velikih objekata, i od samih graditelja takođe. Primeri: Drumski Most slobode u Novom Sadu, Drumski most u Brankovoj ulici u Beogradu, Drumski most Gazela u Beogradu, pa čak i zloglasne 2000. – o Drumskom Varadinskim mostu u Novom Sadu, itd, itd.
Danas je kod nas reklama rezervisana isključivo za strance, (primeri Most na Adi u Beogradu, Most Mihajla Pupina kod Ovče i Borče, rekonstrukcija Mosta Gazela u Beogradu, primer je i ovaj Železničko-drumski most u Novom Sadu). Naši inženjeri i firme se nigde ne pominju, zapravo kao da se posebno vodi računa da ih nema ni u jednom izveštavanju, kao da ne postoje!