Železničko-drumski most u Novom Sadu: 2017-10-22; o medijima i starom i novom mostu.
Posle prve noći lučnih mostova na svojim stubovima posao na mostu se nastavlja. Završen je najsloženiji i najrizičniji posao, ključan za čitavu izgradnju mosta uopšte.
Pre nego što se vratimo čisto tehničkim temama kratak osvrt na medijske izveštaje o upravo završenom velikom poduhvatu lansiranja lučnih mostova i još jednom o poređenjima stari/novi most.
O izveštavanju medija o završenom lansianju lučnih mostova
Citati delova novinskih “izvešataja” od 21. oktobra:
Blic:
“
Podsetimo, novi Žeželjev most je replika starog, izgrađenog 1961. godine po projektu čuvenog arhitekte Branka Žeželja.
Razlika je jedino u tome što će po dva luka na njegovim obodima, umesto od betona, kako je bilo na starom, sada biti od čelika.”
Politika:
“
Нови Жежељев мост је реплика старог, изграђеног 1961. године по пројекту архитекте Бранка Жежеља. Тај мост је срушен у НАТО бомбардовању Србије 1999. године.
Разлика између старог и новог моста је у томе да ће лукови на ободима моста, уместо од бетона, сада бити од челика, а он ће такође бити друмско-железнички.”
B92:
“
Vizuelno, novi Žeželjev most je replika starog, izgrađenog 1961. godine po projektu Branka Žeželja. Razlika je jedino u tome što će po dva elegantna luka na njegovim obodima, umesto od betona, kako je bilo na starom, sada biti od čelika.”
Dnevnik:
“
Тај технички сложен захват припреман је неколико недеља јер је извођачима радова то било прво искуство с конструкцијом таквих размера и тежине коју је требало безбедно пребацити на средину Дунава.
Визуелно, нови „Жежељев“ мост је реплика старог, изграђеног 1961. године по пројекту Бранка Жежеља. Разлика је једино у томе што су два лука по ободима, уместо од бетона, како је било на старом, сада од челика.”
RTS:
“
Novi Žeželjev most je replika starog, izgrađenog 1961. godine po projektu arhitekte Branka Žeželja.
Taj most je srušen u NATO bombardovanju Srbije 1999. godine.
Razlika između starog i novog mosta je u tome da će lukovi na obodima mosta, umesto od betona, sada biti od čelika, a on će takođe biti drumsko-železnički.”
Mondo:
“Novi Žeželjev most je unapređena verzija starog, izgrađenog 1961. godine po projektu arhitekte Branka Žeželja.
Taj most je srušen u NATO bombardovanju Srbije 1999. godine, podseća RTS.
Razlika između starog i novog mosta je u tome da će lukovi na obodima mosta, umesto od betona, sada biti od čelika, a on će takođe biti drumsko-železnički.”
Svi mediji su složni u tome da je reč o replici starog mosta.
Šta uopšte označava reč replika, (nekoliko definicija iz rečnika):
- ponavljanje, podražavanje, kopija nekog umetničkog dela koju radi umetnik koji je izradio i original;
- klon, dvojnik, oznacava predmet koji je identican ili slican po karakteristikama nekom drugom predmetu, ….;
- umetničko delo koje je nastalo kao odraz drugoga dela istog autora, …
Kad primenimo navedene definicije na Železničko-drumski most u Novom Sadu nedvosmisleno se može zaključiti da je reč o kopiji starog mosta, dok su razlike starog i novog mosta beznačajne. Zato se pominje samo projektant starog mosta (arhitekta!?!) Branko Žeželj. Novi projektant nije vredan pomena jer u stvari nije radio ništa, prepisao je stari projekat i nešto malo izmenio, pa stoga nije ni vredan pomena.
Ovakva krajnje diskvalifikatorska i uvredljiva rečenica se ponavlja, evo već 7. godinu. Najčudnije je da isto ponavlja i novosadski list Dnevnik, dakle ljudi kojima je ispred nosa most koji se gradi i čije su osnovne karakteristike očigledne, kao što je bio i stari most čitavih 28 godina od svog puštanja u saobraćaj.
Zlobnik bi mogao odavde da zaključi – koliko uopšte možemo da verujemo bilo čemu napisanom, kad se o nečemu ovako očiglednom svima – ogromnim razlikama starog i novog mosta – ovako piše.
Rezonujući na isti način svaki čitalac Foruma bi mogao da bude replika neke pevačice sa televizije, jer su oboje ljudi bele rase! Ili, da je uniforma konduktera u vozu replika uniforme mornaričkog oficira, jer su teget boje! Ili, najzad, da je i stari most replika nekog čeličnog lučnog mosta u Nemačkoj, samo što je – eto – od betona, ali isto tako nosi i drum i železnicu!
Na osnovu apsurdne tvrdnje “novi most je replika starog …” možemo da izvedemo beskonačno mnogo analognih apsurdnih tvrdnji. Na taj se način rad izuzetno visoko profesionalne ekipe – odgovornog projektanta i projektantskog tima angažovanih na projektu novog mosta – ne samo briše, nego – još gore – svodi na prepisivački rad loših đaka.
Od inženjera – članova projektantskog tima na izradi Idejnog i Glavnog projekta, (oba projekta je uradio beogradski DEL ING, Idejni za italijanski Italferr, a Glavni za španski Azvi), čak 3 inženjera su otišla u inostranstvo, (SAD, Holandiju i Norvešku), gde ostvaruju izuzetno uspešne karijere. U inostranstvo (Švajcarsku) je otišao je i četvrti inženjer, arhitekta – konsultant za estetiku mosta i autor 3D-prikaza mosta, gde postiže velike uspehe u svom radu. Ovi mladi ljudi sigurno nisu otišli daleko od otadžbine zbog ovakvih novinskih komentara o kojima razgovaramo, ali je sigurno da kad pročitaju ovo što mi čitamo, neće dobiti motiv više da se vrate!
Naši novinari (ili bolje rečeno “novinari”) očigledno ni najmanje ne vode računa o tačnosti elementarnih činjenica o kojima pišu, a o raznim velikim štetama koje prozrokuju svojim lošim radom pojedincima, firmama, pa indirektno i državi o celini, ni ne razmišljaju.
Razlike stari/novi most
O razlikama stari/novi most smo opsežno razgovarali još januara 2014. Rečju,
stari i novi most se razlikuju u svemu po čemu mogu da se razlikuju dva mosta, osim što generalno pripadaju grupi lučnih mostova!
Izgledi, tehničke karakteristike i osnovne stavke proračuna konstrukcije mogu se videti na naredne 3 slike.