Železničko-drumski most u Novom Sadu: 2017-10-23; Odgovori na pitanja.
Hvala još jednom svim forumašima na pohvalama i čestitkama.
Lepše i od pohvala, ma koliko lično prijale, je opšta zdrava i konstruktivna atmosfera na Forumu, (dosadih već sa ovom konstatacijom), prava oaza na našim sajtovima.
Sada odgovori na pitanja postavljena u međuvremenu. Neki odgovori uveliko kasne i ja se izvinjavam autorima pitanja zbog toga. Pošto sve ovo pišem kasno uveče kad jedino nađem vremena, a svi dani tokom lansiranja je su bili zauzeti, priznaćete, važnijim – samim lansiranjem, onda je zakašnjenje bilo neminovno.
Pitan
je:
Pitanje i više odgovora za silu guranja mosta tokom lansiranja.
Odgovor:
Lansiranje oba lučna mosta je završeno. Na fotogarfijama se donekle moglo uočiti kako je sve to teklo. Dakle, tokom transporta mostova na obali korišćene su sanke. Set sanki raspoređen nazad je guran horizontalno postavljenim hidrauličkim presama. Sila guranja = Sila trenja na spoju sanke/staza = Težina mosta x Koeficijent trenja sanke/staza = G µ.
U slučaju većeg lučnog mosta: G = 64000 kN (6400 t sile u starim merama). Koeficijent trenja varira u granicama µ = 0,03 – 0,06 (za kontakt: nerđajući čelik/teflon). Da bi se trenje svelo na minimum staza je premazivama posebnim stredstvom za olakšanje klizanja, tj. smanjenje trenja. Veće trenje je na samom početku guranja, a onda se naglo smanjuje kad most krene. Prema tome sila guranja jkoja e bila najveći deo vremena F = G µ = 64000 x 0,03 = 1920 kN (192 t). Na jedne sanke je padalo F/4 = 480 kN (48 t). Realno trenje je bilo čak i manje na nekim delovima staze!
Pitanje:
kuburicsrdjan #2948: Pa mi smo racunali samo silu potiskivanja, a zaboravili smo da sa druge strane ima vucna sila, na sajlama i cekrcima i onom vitlu na barzama.
Odgovor:
Ne, nema je, (odnosno nije bilo).
Užad na prednjem kraju beterije pontona služila je samo za držanje pravca. Potezanjem užadi, koje deluje bočno na pontone, pontoni se bočno pomeraju I koriguju prostorni položaj mosta tokom lansiranja, a pogotovo na njegovom kraju – kad je most bio iznad centralnog stuba. Preciznost firme ALE na lansiranju većeg luka je bila neverovatna: u osnovi samo 8 mm odstupanja od projektovanog položaja, po visini samo 20 mm odstupanja!
Kao što rekoh u prethodnim postovima, i ti poslednji milimetri će biti doterani, tačno na projektovane mere!
Pitanje:
Kasko, #2954: Kako se tacno odvija manevrisanje barzom? To mi deluje kao najkompleksniji deo lansiranja?
Odgovor:
Već je prethodno odgovoreno: bočno postavljenom užadi ankerovanom za ankerne konstrukcije na obali, odnosno vezivanjem užadi za stubove Privremenog mosta.
Same ankerne konstrukcije na obali su ozbiljno projektovane i izvedene, kao da će tu biti narednih decenija, a ne samo dva meseca. Sila čupanja na koju su projektovane je bila 1000 kN (100 tona), što je velika vrednost, ali i razumljiva s obzirom na delovanje vetra na most u ekstremnim uslovima.
Pitanje:
kuburicsrdjan #3017: Pitanje za Inzinjera. Za koliko je realno da se most skroz zavrsi od sada, ne mislim na pristupne saobracajnice nego sam most, beton, ograde, skidanje TCL, farbanje, rasveta, stavljanje tucanika i koloseka, asfaltiranje, probni testovi?
Odgovor:
Nezahvalno je govoriti u tuđe ime. To je stvar Izvođača, odnosno njegovih ugovora sa podizvođačima za pojedine radove, što – naravno – ne mogu da znam.
Za mene lično asfaltiranje je najveća nepoznata. Iako nisam nikakav specijalista za asfalte i slične putarske discipline, znam da kiša i niske temperature onemogućavaju asfaltiranje, a ulazimo uparavo u takvo doba godine. Pretpostavljam da bi recimo mart naredne godine mogao biti realan, možda i ranije sa povoljnim veremenskim uslovima.
Pored asfaltiranja veoma zavisni od atmosferskih uslova (temperatura, vlažnost vazduha) su i radovi postavljanja hidroizolacije na kolovozima i pešačkim stazama, kao i završni radovi na zaštiti od korozije. Ta te radove kritične vrednosti su +5oC, odnosno 80% valžnosti vazduha.
Pitanje:
kuburicsrdjan #3024:
Jos jedno pitanje za Inzinjera, hoce li biti ova penjalica na most za bicikliste i pesake?
Odgovor:
Bočna stepeništa na krajevima mosta nisu bila predmet Glavnog projekta konstrukcije mosta. Pretpostavljam da su obuhvaćena projektom/izvođenjem pristupnih saobraćajnica.