Železničko-drumski most u Novom Sadu: 2017-11-06; Odgovori na pitanja.
U međuvremenu se za lansiranje mosta u Novom Sadu čulo širom sveta! Snimci Aerodrona naročito, ali i Glige uradili su veliki posao na popularizaciji i naših firmi, kao bitnih učesnika ovog velikog tehničkog poduhvata. Dva građanina – pojedinca su, o svom trošku, uradili mnogo na populariziciji i naše tehnike, grada Novog Sada, a – može se slobodno reći – i države u celini. Država sama – ništa!
Inženjeri – građevinski konstruktori širom sveta - pomno prate sve događaje ove vrste i reaguju. Tako su projektanti ovih dana primili čestitke kolega iz Nemačke, Holandije, Italije, Španije, Norveške, Rumunije, Bugarske, Kanade, Kine čak (svetski vodeće zemlje u mostogradnji), ...
A sada malo o pitanjima o odgovorima i još po nečem …
Pitanje:
kuburicsrdjan: “
Ja sam jednom pitao na forumu, kako ce da naprave probu sa dva koloseka, … .”
Odgovor:
Na probnom opterećenju mosta biće opterećena oba koloseka i obe drumske trake.
Kolosek br. 1 se nastavlja na postojeći kolosek. Kolosek br. 2 biće izgrađen na mostu, a van mosta onda kad bude građen drugi kolosek na pruzi Beograd-Novi Sad-Državna granica sa Mađarskom. To u svakom slučaju ne može da bude u vreme probnog opterećivanja mosta. Zato će se uraditi privremeni priključak koloseka br. 2 na kolosek br. 1, van mosta i samo za potrebe testa probnim opterećenjem.
O samom testu probnim opterećenjem govorićemo detaljno kasnije.
Pitanje:
Lionking: “…
da li neko zna sta se i kada desava sa ovim "privremenim" zeleznickim mostom?”
Odgovor:
Privremeni železnički most, koliko znam, ostaje vlasništvo države, tj. Železnica Srbije kao firme zadužene za njegovo skladištenje i čuvanje.
Nije mi poznato ima li ikakvih razmišljanja upotrebe mosta na drugoj lokaciji.
Pitanje:
Na drugim forumima se, preko NSBuilda, prate sva dešavanja na mostu u Novom Sadu.
Jedan građanin pita forum na kome učestvuje, “…
dali će most biti bučan, pošto je šupalj?”
Odgovorimo i na ovo pitanje, bez obzira što nije postavljeno na našem Forumu.
Odgovor:
Most neće biti bučan.
Što se tiče drumskog saobraćaja, buka će biti kao na bilo kom drumskom mostu sa dve saobraćajne trake. Manja, po mom mišljenju, od buke na Privremenom mostu. Sam most neće odavati nikakve šumove, vozila će se kretati normalnom brzinom, a ne u niskom stepenu prenosa i sa puno startova motora kao sada.
Železnica će se kretati po koloseku položenim na tucanički zastor, debljine i veće nego što to tehnički zahtevi Nemačkih železnica traže. (Tehnički uslovi Nemačkih železnica, inače veoma brojni i zahtevni, bili su propisani, uz Evropske norme, Projektnim zadatkom Železnica Srbije za projektovanje mosta.)
Pomenuti tehnički uslovi zahtevaju tucanički zastor ispod koloseka. Koloseci položeni direktno na konstrukciju mosta, nisu dozvoljeni. Po istim tehničkim uslovima nije potrebna gumena prostirka ispod tucanika ako je brzina vozova V ≤ 160 km/h. Ova prostirka se postavlja prevashodno zbog smanjenja mogućnosti lomljenja zrna tucanika, dok je sekundarni efekt i smanjenje buke. Na mostu u Novom Sadu, gumena prostirka ispod tucanika nije potrebna, gleadno po tehničkim zahtevima. Ipak je predviđeno njeno postavljanje, tako da će nivo buke biti još niži, a i niži od nivoa buke na starom mostu.
Fotosi:
Otkad su dva lučna mosta prešla reku i srela se na centralnom stubu, na Forumu je objavljeno mnogo fotografija, a neke od njih su izuzetno dobre, (npr. Aerodron, tetris, kasko, A. Milutinović, …). Iako je most u gradnji, prikazuju njegovu lepotu, čak i ovako nezavršenog.
Pogledajmo, međutim, kako sada izgleda unutrašnjost konstrukcije. Sećamo se fotosa iz oktobra 2014, kad su segmenti lukova i greda koje povezuju lukove bili na zemlji i čekali podizanje.
Na fotosima 1 i 2 vidi se unutrašnjost lukova, na fotosima 3 i 4 zatega.
Očigledna je perfektna geometrija konstrukcije i zaštita od korozije unutar konstrukcije. Radnici Antikora kao podizvođača za radove zaštite od korozije odlično su obavili svoj posao. Unutrašnjost konstrukcije je čista kao apoteka, a krem boja zaštite od korozije odbija svetlost i čini unutrašnjost lukova i zatega vrlo svetlim i pogodnim za obilazak službenog osoblja.
Kod ulaza u lukove vidljiv je ekran sa vrednostima sila u reprezentativnom struku svakog kabla, kao i trenutnu temperaturu struka.
(Reprezentativni struk kabla je onaj koji je odabran za ugradnju senzora za merenje sile u struku. Vrednost sile u kablu se dobija množenjem sile u reprezentativnom struku sa brojem strukova = 55.)
Čitanja svih senzora reprezentativnih strukova mogu se obaviti i na sistemu za monitoring mosta. Tako je moguće praćenje rada konstrukcije preko Interneta, sa mesta udaljenog kilometrima od mosta. Ovakav sistem za monitoring mosta prvi put se primenjuje u Srbiji! U svetu ih ima na mnogim mostovima, mada ni tamo broj mostova sa opremom za monitoring nije veliki.
Završeci kablova su još uvek sa strukovima dužine pri montaži, dakle mnogo dužim nego što će to biti finalno. Skraćenje strukova i njihovo oblaganje voskom unutar zaštitne kape obaviće se posle konačne odluke, pre svega projektanta mosta, da li je potrebna korekcija sila u kablovima, ili ne.