Železničko-drumski most u Novom Sadu: 2018-01-30; Aktuelno na mostu.
Poslednjih desetak dana obeležile su živahne diskusije o imenu mosta. Jedna relativno sekundarna tema izbila je u prvi plan.
Opet se pokazala sva površnost naših medija.
Dakle, ne govori se o jednom značajnom objektu u čijoj su gradnji značajno i vrlo uspešno učestvovala i naša preduzeća, čak i ovako oslabljena u prethodnim godinama i decenijama, ne govori se o izuzetno niskoj ceni mosta (što je delimična uteha za preterano produženu gradnju), ne govori se o nizu sjajnih inženjera i radnika – projektanata, izvođača, nadzora, ne govori se, najzad, o novom gradskom simbolu koji će narednih decenija gospodariti nad Dunavom i biti deo panorame grada.
Govori se, naročito u komentarima čitalaca, (često i na neprimeren način), da most mora ovako ili onako da se zove.
Jedno je ipak dobro. Pokazalo se, odjednom, da je NSBuild kredibilan izvor, sa obiljem materijala – tekstova, fotografija, video snimaka, rečju – pravi majdan istinitih i detaljnih informacija. Postavlja se pitanje, zašto nikad nije korišćen, nego su se nebrojeno puta ponavljale „copy-paste informacije“, često bez ikakvog uporišta i u elementarnoj logici, a kamoli tehnici.
Pošto su, dakle, počeli da nas ozbiljno čitaju, dozvolićete još jednom kratak rezime glavnih informacija o mostu, da bismo olakšali neko buduće kopiranje:
- most je lučni i čelični (dakle ne betonski!), jer su to zatevali Urbanistički uslovi Novog Sada (2007.);
- novi most u odnosu na stari ima 2,3 puta veće saobraćajno opterećenje, 1,5 puta veću širinu i površinu, veće raspone lukova (177 i 219 m umesto 166 i 211 m);
- novi most je svetski rekorder u rasponu (219 m) u disciplini čeličnih lučnih mostova sa dijagonalnim vešaljkama i dva železnička koloseka;
- novi most je projektovan po aktuelnim evropskim i nemačkim standardima, neuporedivo zahtevnijim
i detaljnijim u odnosu na one od pre 60 godina;
- most trenutno košta 51 milion evra, (naš deo je za sada oko 25 miliona evra, što je neuporedivo manje od samo doplate za Most na Adi, novog mosta kod Beške, naročito od Mosta Mihajlo Pupin ...
Vrartimo se gradnji našeg mosta.
Hvala neizmerno na divnim rečima Romanempire i MVBG1. Sigurno je, rekao bih, da volite svoje zanimanje i da gledate da to zadovoljstvo podelite i sa drugima. Upravo to i ja pokušavam na stranicama ovog Foruma. Dakle, zadovoljstvo je obostrano!
Djordje Cvarkov je pronašao izvanrednu fotografiju mosta (#3354) koju je uradio Milan Mijović. Hvala Djordju što je izložio, a autoru fotografije sve čestitke.
Aerodron neumorno radi na „direktnom prenosu“ sa gradilišta, pa ja i ne mogu nešto bog zna šta da dodam. Uzgred, sjajan je snimak „20shfo5.jpg“ iz posta #3361!
Sve smo bliži konačnom izgledu mosta. Niko od nas projektanata se nije nadao 2011. da ćemo vizuelno poređenje 3D-vizuelizacija/stvarni izgled mosta moći da utvrdimo tek 2018, ali je bar zadovoljstvo potpuno. Do sada je sve bilo po projektu, u milimetar! Četiri priložene slike ilustruju trenutna poređenja.
Na ostale četiri fotografije vidi se betoniranje prelazne konstrukcije između lukova, železnički nasip koji se uveliko priprema i uređenje kosine desne obale koje teče vrlo uspešno.
Na delu nasipa uz obalni stub vidljiv je nasut materijal drugačijeg porekla i granulacije (veličine zrna). Taj deo nasipa je prelazni deo između nasipa na terenu i mosta. Ugrađuje se po posebnim pravilima definisanim tehničkim propisima železnice.
Inače raduje učešće ruske firme RŽD u radovima na našem mostu: tucanički zastor, šine, električna oprema za napajanje. Reč je, bar iz mog iskustva sa jednog drugog projekta, o vrlo solidnoj i stručnoj firmi.
Ukoliko imate kakvo pitanje o mostu, rado ću kao i uvek da odgovorim ...