Ugovor za izgradnju „Žeželja” pada u vodu?
Ugovor za izgradnju novog železničko-drumskog mosta preko Dunava kod Novog Sada na mestu pre 14 godina porušenog „Žeželja“ mogao bi uskoro biti raskinut, saznaje „Dnevnik“ u Ministarstvu saobraćaja. Izvođač radova, špansko-italijanski konzorcijum „Azvi-Tadei-Horta-Koslada“ i investitor „Železnice Srbije“, koje su u ime države Srbije preuzele sva prava i obaveze oko izgradnje mosta, optužuju jedni druge za kašnjenje i svako traži naplatu svojih troškova.
Po informacijama iz „Železnica Srbije“, to javno preduzeće je sredinom jula podnelo izvođačima radova odštetni zahtev za nadoknadu štete od pet miliona evra zbog kašnjenja posla za oko 18 meseci i ovih dana se s njima intenzivno traga za rešenjem komplikovane situacije pa su u opciji sve mogućnosti da bi Srbija zaštitila svoj interes. U „Železnicama“ tvrde da je bilo osnova da se odštetni zahtev za kašnjenje podnese izvođaču i ranije, ili čak da se raskine ugovor sa špansko-italijanskim konzorcijumom, međutim, to prethodno rukovodstvo „Železnica“ nije uradilo.
S druge, pak, strane, izvođač radova je ispostavio svoj odštetni zahtev od 5,4 miliona evra. Za period pre početka izgradnje izvođač traži produženje roka od 248 dana, zatim zbog događaja tokom izgradnje mosta još 325 dana, ukupno 573 dana, sve do 6. juna 2015. Kompanija „DB internacional“, zadužena za stručni nadzor nad realizacijom odštetnog zahteva, prihvatila je kao opravdan zahtev izvođača radova za produženje roka izgradnje 103 dana i 300.000 evra pratećih troškova za period pre početka izgradnje mosta. Ocenjeno je da je do odlaganja početka izgradnje došlo zato što nije na vreme obezbeđena tehnička kontrola i potvrda prijave radova – za šta izvođač ne može biti odgovoran.
Ugovor o izgradnji mosta potpisan je 10. marta 2011, a ugovoreni rok za izgradnju bio je 32 meseca, s tim što je od toga šest meseci bilo predviđeno za izradu glavnog projekta, dva meseca za spoljnu kontrolu i prijavu početka radova i 24 meseca za njihovo izvođenje. To znači da je trebalo da radovi počnu 10. novembra 2011, a da most bude završen 10. novembra ove godine.
Zbog kašnjenja u izradi projekta i obezbeđenju prijave za početak radova, izgradnja je počela tek 19. aprila 2012, šest meseci kasnije. Iako je period pre izgradnje trajao šest meseci duže nego što je bilo planirano, u tom trenutku nije postignuto usaglašavanje o produženju roka i novoj dinamici pa su radovi izvođeni bez važećeg plana. U „Železnicama Srbije“ ocenjuju da su i tada mogli raskinuti ugovor. A izvođač od tada samo uvećava kašnjenje u radovima i dostavlja nove odštetne zahteve.
Produženje rokova i dodatni radovi neminovno povećavaju i cenu izgradnje pa se postavlja pitanje ko će platiti razliku. Prvobitno je predviđeno da će izgradnja koštati oko 45 miliona evra, od kojih će EU dati 26,2 miliona, a APV i Novi Sad 19,1. U javnosti se sve češće čuje da je izgradnja mosta ugovorena po damping cenama i da realno košta oko 55 miliona evra.
Dunav još nije očišćen
Na gradilištu novog mosta još traje čišćenje ostataka porušenog rečnog stuba, na čijem mestu bi trebalo da se izgradi novi. Do sada je očišćeno oko 70 odsto betonskih gromada, međutim, uz četiri novoizgrađena stuba nedostaje peti rečni, za čiju izgradnju treba oko četiri meseca. Idealno vreme izgradnje je leto, kada je vodostaj Dunava najniži, jer su radovi u vodi složeni.