Neizvestan završetak mosta, ugovor pred raskidanjem
Ugovor o izgradnji novog železničko-drumskog mosta preko Dunava, na mestu gde je pre 14 godina porušen Žeželjev most je pred raskidanjem. Izvođač radova, špansko-italijanski konzorcijum „Azvi-Tadei-Horta-Koslada“ i investitor „Železnice Srbije“ jedni druge optužuju za kašnjenje i svako traži naplatu svojih troškova.
ŽEŽELJ - Kako nam je potvrđeno, „Železnice Srbije“ (ŽS), koje su u ime države Srbije preuzele sva prava i obaveze oko izgradnje mosta, polovinom jula su izvođaču radova podnele odštetni zahtev za nadoknadu štete od pet miliona evra zbog kašnjenja posla za oko 18 meseci. U ŽS tvrde da je bilo osnova i ranije za odštetni zahtev za kašnjenje, pa čak i da se raskine ugovor, međutim, to prethodno rukovodstvo ŽS nije uradilo.
Istovremeno, izvođač radova od „Železnica“ traži odštetu od 5,4 miliona evra, odnosno, produženje roka za 573 dana, do 6. juna 2015. godine. Inače, ugovor o izgradnji potpisan je 10. marta 2011. i most je trebalo da bude završen 10. novembra ove godine.
Umesto planiranih 45 miliona, izgradnja će koštati 55 miliona evra
Umesto planiranih 45 miliona, izgradnja će koštati 55 miliona evra | Foto: Robert Getel
- Mora se odrediti novi realan rok za završetak mosta jer se već danas zna da ugovoreni datum ne može da bude ispoštovan - kaže Srđana Šijački, direktorka Sektora za investicije ovog mosta.
Izgradnja mosta je u startu kasnila šest meseci. Prvo se dugo čekao idejni projekat, a onda se neplanirano otvorio posao čišćenja rečnog korita od zaostalih delova porušenog mosta, a zatim se dugo čekalo na izmeštanje gasovoda.
- Izgradnja preostalog rečnog stuba još nije počela, jer nisu očišćeni ostaci porušenog - kaže Srećko Ugrica, direktor projekta.
Železničko-drumski most preko Dunava
Železničko-drumski most preko Dunava | Foto: Robert Getel
Produženje rokova neminovno će povećati i cenu izgradnje, pa se postavlja pitanje ko će platiti razliku. Prvobitno je predviđeno da će izgradnja koštati 45 miliona evra, od kojih će EU dati 26,2 miliona, a APV i Novi Sad 19,1 milion. Međutim, zbog kašnjenja i dodatnih poslova izgradnja će koštati oko 55 miliona evra.
Stručni nadzor
ARBITRAŽA - U arbitriranje se uključila i Kompanija „DB internacional“, koja je zadužena za stručni nadzor nad realizacijom odštetnog zahteva. Ona je prihvatila kao opravdan zahtev izvođača radova za produženje roka izgradnje 103 dana i 300.000 evra pratećih troškova za period pre početka izgradnje mosta.