Železničko-drumski most u Novom Sadu: 2018-04-08; Prvi dan železničkog saobraćaja.
Vozovi iz redovnog železničkog saobraćaja su počeli sa vožnjom preko novog mosta.
Odmah i pitanja koja traže hitne odgovore.
Raspitao sam se kod kolega, (ova pitanja nisu za nas konstruktore) i evo odgovora:
Zašto je prvi teretni voz, a ne putnički?
Običaj je na železnici, da preko svake deonice nove pruge, na mostu ili van njega, uvek prvo pređe teretni voz. Ovo nema nikakve veze sa bilo kakvom sumnjom u izvedeni posao izgradnje mosta i ugradnje železničke infrastrukture, jednostavno – tako se radi decenijama!
Zašto je brzina prvih vozova bila samo 30 km/h, a ne više?
Reč je o čisto administrativnoj stvari, a ne tehničkoj.
Mašinovođe upravljaju svojim vozovima po strogo određenim protokolima na svakoj deonici pruge.
Po protokolu, brzina vozova preko Privremenog mosta je bila 30 km/h. Protokol ostaje neizmenjen narednih nedelju dana, dakle sa njim i brzina od 30 km/h. Izmena protokola, sada, kada treba dovršiti železničke prilaze demontažom skretnica u narednih nekoliko dana, prosto nije racionalna.
Sledećeg četvrtka i petka uveče doći će do noćnih zatvaranja saobraćaja i uklanjanja skretnica na pruzi ka Privremenom mostu. Posle toga, protokol se definitivno menja i vozovi kreću normalno propisanim brzinama, bez ikakve spore vožnje.
Najzad, kad svi nešto pitaju i ja da pitam.
Večeras gledajući vesti na Internetu o puštanju železničkog saobraćaja na mostu, među mnogim komentarima, nađoh i komentar/pitanje jednog gospodina, (na sajtu 021):
„sporo, 10km/h mozda
u inostranstvu kada voz naidje na most, nastavi istom brzinom kao i pre mosta.
kod nas jos kada je betonski Zezelj bio citav, stizes kuci iz bg, onda tamo kod oficirca kod peskare ukoci, i ide 5km/h do zeleznicke stanice (jos 20 minuta. poludis. vec si kuci, vidis svoju zgradu, najradije bi iskocio iz voza i pesaka nastavio... a i ovaj je izgleda takav...“
Moje pitanje je, dakle:
Da li je ova tvrdnja o brzini vozova od 5 km/h na Žeželjevom mostu tačna?
Ne mora bukvalno da se shvati da je 5 km/h, alu u svakom slučaju da li je bilo bitno usporene vožnje?
Ako jeste, u kom vremenskom periodu?
Reći ću vam kasnije zašto to pitam.
Ujedno da obnovim molbu našem prijatelju sa Foruma – g. MVBG1 – da nam opiše svoje utiske sa svojih vožnji preko novog mosta.
U sledećim postovima odgovori na prethodna pitanja, malo o temi most/mediji, rušenju Žeželjevog mosta u tragičnim mesecima 1999, ali sa tehničke tačke gledišta.
Ovo je istovremeno i indirektan odgovor Trpovskom. Da, naši razgovori mogu da se nastave i kad most bude u potpunosti u saobraćaju. Prijatelji uvek nalaze teme ...