Železničko-drumski most u Novom Sadu: 2018-09-07; O održavanju Mosta.
Hvala na pitanjima Kasko. Još jednom hvala i za nadahnut post #4675.
Sada odgovori na pitanja.
Pitanja Kasko #4722:
- Koja firma je zaduzena za odrzavanje mosta, ako znate? Da li je odrzavanje ugovoreno?
- Koji je "garantni rok" za eventualne popravke i sta bi one podrazumevale? Sumnjam da se na konstrukciji ista moze raditi ali eventualno habajuci delovi?
- Ko i kako vrsi nadzor mosta, kompjuterskog sistema koji prati opterecenja, vibracije...?
- Da li bi ste bili voljni da podelite idejno resenje "vaseg Varadinskog" mosta?
- Sta su vasi naredni projekti?
Održavanje Mosta
Načelno, održavanje svakog mosta je posao vlasnika mosta. U našem slučaju to su Železnice Srbije.
Opet načelno, pregled i održavanje mosta mogu da rade službe vlasnika. Vlasnik može da angažuje i druge firme na pregledu i održavanju u zavisnosti od kvalifikovanosti svog osoblja i tehničke opremljenosti.
Sam Program pregleda i održavanja Mosta smo mi, projektanti, pripremili još u junu, ali još nema ugovora sa ŽS, pa je zato još u fioci. Program će biti osnova rada budućih timova na pregledu i održavanju Mosta.
Garantni rokovi su definisani Ugovorom Izvođač (špansko-italijanski konzorcijum)/Investitor (Železnice Srbije). Mi podizvođači ne znamo šta tamo piše. Znamo samo svoj ugovor sa Izvođačem.
Verovatno postoji više garantnih rokova (vremenski period u kom Izvođač popravlja oštećenja o svom trošku): za konstrukciju, zaštitu od korozije, ležišta mosta, dilatacione sprave, razne instalacije na mostu.
Uz garantne rokove bitni su i rokovi trajanja. Ima ih više, analogno kao kod garantnih rokova, (navodi su orijentacioni prema literaturi):
- konstrukcija: najmanje 100 godina;
- sekundarne konstrukcije (npr. ograde, revizione staze, ...): 20 do 50 godina;
- zaštita od korozije: najmanje 20 godina;
- hidroizolacije: oko 40 godina;
- ležišta: oko 50 godina;
- dilatacione sprave: oko 20 godina.
Delovi izloženi udarima, kao zaštitne ograde drumskog kolovoza: po pravilu se zamenjuju oštećeni delovi odmah posle oštećenja.
Rad opreme treba da prati obučeni tim inženjera vlasnika Mosta. To je veoma stručan posao. Videćemo kako će funkcionisati. U svakom slučaju tu su visoko stručne kolege sa Fakulteta tehničkih nauka u Novom Sadu koji su i instalirali i softeverski povezali sistem za monitoring.
Inače, sistem za monitoring svakog sekunda prati napone, deformacije i vibracije konstrukcije mosta, kao i sile u kablovima svih vešaljki. To je sve vidljivo na računarima, ali čovek mora da zna mnogo toga da bi razumeo šta je na ekranima.
Alternativna rešenja Varadinskog mosta
Mostogradnja je 1999. predložila rešetkasti most u maniru 19. veka. Novi Sad je odbacio to rešenje.
Sledilo je vrlo racionalno rešenje o kom sam govorio u prošlom postu: most sa kosim kablovima, spregnuta greda (čelik-beton) i čelični piloni. Karakterisali su ga laka čelična konstrukcija i mali utrošak čelika.
U prilogu su jedna slika oba alternativna rešenja i dve slike rešenja mosta sa kosim kablovima.
Naredni projekti A. Bojovića
Trenutno radim na pripremi ranije pominjane Monografije o projektu i izgradnji našeg Mosta. Biće dat i kompletan pregled firmi-učesnika gradnje, a i pregled najistaknutijih pojedinaca.
Biće upisana i imena dva poginula radnika, kojih se niko nije setio ovih dana, nažalost.
U planu je najpre Monografija na srpskom sa domaćim izdavačem, a onda – eventualno – i na engleskom, (možda i španskom) sa domačim ili stranim izdavačem. Videćemo, Bože zdravlje.
Radim i na pripremi dva predavanja na koja sam pozvan i na stručnim člancima za koje sam takođe pozvan.
Što se projektovanja tiče – gotovo je! Mogao bih da „nastavim“ potpisujući šta su radili mlađi, ali sam to uvek smatrao potpuno neprihvatljivim – nemoralnim i nepoštenim ponašanjem.
Nameravao sam da napišem i knjigu o čeličnim mostovima i da sažmem svoje višedecenijsko iskustvo i znanja. Naš Most me je omeo da je počnem mnogo ranije. Nameravam i dalje, iako kasnim sa početkom bar 3 godine. Videćemo ....
Na kraju evo i dve slike – kombinacije projektovanog 2011. i ostvarenog 2018.