Zapažanje – most se sastoji od četiri proste grede.
Zapažanje je tačno.
Objašnjenje zašto je to baš tako je malo duže. Obzirom da se nastavljamo na temu od juče i tekstove i slike sam nastavio na jučerašnji prilog.
Tekst 20 Slika 20
U tekstu o razlozima promene konfiguracije vešaljki i prelazu sa vertikalnih na dijagonalne pomenute su razne teškoće koje su odatle proistekle, drugim rečima – jedan problem je rešen, ali su se pojavili novi, izuzetno ozbiljni.
U Idejnom projektu su oba prilazna raspona mosta bila u kontinuitetu sa susednim lukom, tj. bile su dve mostovske konstrukcije: 1-2-3 i 3-4-5, (razdvajanje na srednjem stubu je postojalo).
Prelaskom na dijagonalne vešaljke trebalo je prvo dokazati da su sve vešaljke uvek i samo zategnute. Pokazalo se, međutim, da sa prvim krajnjim vešaljkama (videti sliku 20), pogotovo onim uz vezu sa malim rasponom (kod stubova 2 i 4), ima problema i da se uvek u nekoj od desetina hiljada kombinacija opterećenja nađe neka gde su ove vešaljke „pritisnute“. Eventualno moguće rešenje je bilo sa vrlo poleglim uglom tih vešaljki prema zatezi. Takvo rešenje je odbačeno jer je konstruktivno vrlo komplikovano, a estetiku mosta bi uništilo!
Najbolje za most se pokazalo razdvajanje na posebne konstrukcije, na mestima kontinuiteta kod stubova 2 i 4, što je bilo i konačno rešenje.
Nadalje je sledio izbor kablova za vešaljke, sada su kao dijagonalne duže od vertikalnih, povećava im se količina pa se morao tražiti optimalni minimum. Osim toga vrlo je bitno i koliko su zategnute vešaljke – zbog amplituda napona i zamora i naročito zbog aerodinamičkih efekata vetra na njih. Veća sila u kablu ima za posledicu višu frekvenciju oscilacija. Pri nekoj (višoj) vrednosti frekvencije kabl „beži“ iz kritične zone i postaje siguran bez obzira na stepen prigušenja oscilacija.
(Svaki kabl inače ima svoj prigušivač što je deo njegove konstrukcije. U slučajevima dužih kablova, što nije slučaj kod lučnih mostova ali kod mostova sa kosim kablovima jeste, ovaj rutinski prigušivač nije dovoljan i potrebni su dodatni. Ovo naravno veoma podiže cenu kablova, a odatle i mosta.)
Deo projektantskih analiza je bilo i da li povezivati kablove na mestu vizuelnog (a ne fizičkog) ukrštanja. Pokazalo se na osnovu izračunatih sila i oscilacija da to nije potrebno, čime je posao montaže kablova postao znatno jednostavniji.
Sledeće pitanje je bilo koliko razmaći kablove i kako konstruisati ankerne konstrukcije, a da odgovaraju svakom međunarodno kvalifikovanom isporučiocu kablova, (onih najpoznatijih u svetu ima šest). Ovo je bio posebno osetljiv posao jer izrada čelične konstrukcije nije smela da čeka, drugim rečima konstrukcija je morala da odgovara bilo kom od isporučilaca! (Ovo je uz mnoge druge slične okolnosti, razumljivo, imalo „blagotvorno“ dejstvo ne nerve projektanata!)
Usvojenim rešenjem dobijene su i neke prednosti u odnosu na prethodno rešenje iz Idejnog projekta: podužno simetrične konstrukcije, a i konstrukcije kao nezavisne su pogodnije za montažu.
Pri tom, zbog velike krutosti sve četiri konstrukcije, nema nikakvih problema sa famoznim uglovima rotacija na ležištima odakle je sve počelo. Sve četiri konstrukcije deluju i dalje estetski kontinualno blagodareći bočnim gredama prilaznih mostova koje su po preseku jednake zategama lučnih mostova (videti sliku 03).
Kablovi vešaljki su, sami za sebe, neverovatno bogata tehnička tema i o njima ćemo još dosta govoriti prateći gradnju mosta.
Otkuda toliko mnogo kombinacija opterećenja? Vrlo široka tema koja zaslužuje svoju posebnu seriju.