Nastavljamo sa saradnjom i komentarima.
Jučerašnji članak u „24 sata“ je bolji nego prethodni i u granicama mogućnosti opisuje šta se događa na gradilištu mosta, što je ipak napredak u odnosu na sve do sada pisano u novinama.
Osvrnimo se na neke tehničke detalje koji se (na novinski način) pominju u tekstu.
O „čeličnim pločama koje su krenule iz Makedonije“:
Ovim se vraćamo na sam početak rada na mostu i to onaj „nevidljivi deo za publiku“ koja uglavnom misli da radovi počinju kad se konstrukcija pojavi na gradilištu.
„Ćelične ploče“ su table čeličnih limova. Sav čelik klase S355 nabavljen je u Železari Skoplje,koja je inače po opremljenosti i kvalitetu na svetskom nivou. (Uzgred rečeno od skopskog čelika su urađeni npr. Drumski most u Brankovoj ulici u Beogradu, Drumski most kod Ostružnice, Drumski most kod Sremske Rače). Konstrukcija sadrži i čelik klase S460 u vrlo maloj količini, a poreklo je iz Slovačke.
Čelik je proizveden prema Tehničkim specifikacijama (tehničkim uslovima) iz Tenderskih dokumenata na osnovu kojih je raspisan međunarodni konkurs za dobijanje posla izgradnje mosta. Tehničke specifikacije su i deo ugovora o izgradnji mosta.
Tehničkim specifikacijama je do poslednjeg detalja propisano koji su tehnički uslovi za materijale, radove, kontrole, tolerancije, načine i kriterijume prijema, rečju šta je to most u tehničkom smislu. To je vrlo obiman tehnički materijal, a samo deo za čeličnu konstrukciju je ispisan na 103 strane i poziva se na oko 250 osnovnih standarda EN (evropske norme) i ISO (međunarodne norme), odnosno na oko 2000 standarda ukupno!
Jedna od stavki i je čelik za konstrukciju. Mnogobrojnim zahtevima po EN i ISO, dodati su i zahtevi koji Nemačke savezne železnice (DB) propisuju za železničke mostove, što je niz novih izuzetno tehnički oštrih zahteva. Sve zajedno to je daleko obimnije i detaljnije nego kod drumskih mostova, a pogotovo neuporedivo u odnosu na čelične konstrukcije u zgradarstvu. Ovo praktično znači da železara mora da uradi mnogo više laboratorijskih ispitivanja fizičkih i hemijskih osobina čelika nego što je to standardno potrebno za masovne konstrukcije u zgradarstvu. Ovo se naravno odražava i na cenu pa je to objašnjenje zašto je jedan isti čelik znatno skuplji za most, a pogotovo železnički most.
Nabrojimo, samo po naslovima, glavne grupe uslova za čelik:
- Hemijski sastav: Količine legirajućih elemenata, (gvožđe (Fe) je glavni legirajući element čelika), i ograničenja za pojedine elemente: ugljenik (C), mangan (Mn), silicijum (Si), aluminijum (Al), fosfor (P), azot (N), hrom (Cr), nikl (Ni), molibden (Mo), niobijum (Ni), bakar Cu), titan (Ti) i vanadijum (V). Na osnovu hemijskog sastava izračunava se tzv. ekvivalent ugljenika (CEV) koji je posebno važan za zavarivanje čelika. Formula za CEV, CEV = C + Mn/6 + (Cr+Mo+V)/5 + (Ni+Cu)/15, je posebno važna za tehnologa zavarivanja.
- Fizičke osobine: granica razvlačenja, zatezna čvrstoća, izduženje pri lomu, udarna žilavost.
- Tehnološke osobine: zavarivost, podobnost za savijanje na hladno, podobnost na savijanje uzorka sa navarom, otpornost na terasasti lom, sposobnost za toplo cinkovanje, podobnost za mašinsku obradu.
- Stanje površine tabli.
- Dimenzije: po dužini/širini, debljini, tolerancije, ravnost, gustina (kg/m3).
- Kontrole – sadržaj i obim, uverenja o kvalitetu.
- Označavanje (videti fotografije): Svaki proizvod (tabla lima u ovom slučaju) mora da ima oznake čelika (grupe i podgrupe, npr. S355K2), šarže, dimenzija, kontrole (interne i eksterne), proizvođača (železare).
Prethodno nabrojano znači da je isporučeni čelik ispitan na hiljadama testova i da svaki test prati izveštaj.
Proizvođač konstrukcije rigorozno preuzima materijal i prateću dokumentaciju, sam ga takođe kontroliše. Prilikom pripreme proizvodnje određuje između ostalog, za svaki element, iz koje se table čelika iseca. Ovo naravno podrazumeva, uz ogroman broj crteža konstrukcije i ogromnu bazu podataka koja ih prati. U slučaju ustanovljenja bilo kakve greške u materijalu nekog od elemenata konstrukcije u toku izrade konstrukcije, moguće je naknadno pregledati sve elemente koji su izrađeni od određene i inkriminisane table. Ovo se izuzetno retko događa u praksi, (na ovom mostu se nije desilo), ali pokazuje složenost i rigoroznost tehnike rada na konstrukciji mosta.
U narednim osvrtima o ispitivanjima zavarenih šavova, takođe pomenutim u članku.