Železničko-drumski most u Novom Sadu
Najnovija vest je da je juče podignuta poslednja, centralna greda koja povezuje lukove na lučnom mostu na desnoj obali, L = 177 m.
Na lučnom mostu na levoj obali, L = 219 m, takođe je nastavljena montaža dodavanjem novih segmenata.
Dok ne stignu najnoviji fotosi, dva „prevaziđena“ stanjem radova, ali atraktivna fotosa.
Kao i obično kratki komentari, ovoga puta osvrt na (elektronske) komentare čitalaca raznih novina posle neke vesti o našem mostu:
„
Na mostu se ne radi, jedva sam prebrojao 10 radnika!“
Potpuno pogrešno, čak besmisleno, a boga mi i uvredljivo!
Na mostu se intenzivno radi, oko 300 ljudi je svakog dana u neprekidnom poslu.
Zašto se onda ne vide?
Priroda rada na čeličnim konstrukcijama je potpuno drugačija od rada na betonskim konstrukcijama gde se betonira na licu mesta, (kako je bilo recimo na starom mostu).
Na betonskim konstrukcijama livenim na licu mesta vidite ogromne količine oplate koje treba da izradi i montira veliki broj radnika, i svi su napolju, i vidljivi, i bučni. Postavljanje armature i betoniranje takođe radi velika grupa radnika i opet je sve bučno!
Na ovom mostu je sve suprotno:
- konstrukcija stiže u montažnim elementima iz fabrike; (uradili su je radnici stotinama kilometara daleko);
- montažni elementi iz fabrike se sastavljaju u segmente, npr. gornja + donja polovina lučnog segmenta; na sastavljanju radi mali broj ljudi, bravari i dizaličar, u tišini;
- sastavljene polovine segmenata se zavaruju; zavarivači deo posla obavljaju radeći unutar segmenata, a deo na otvorenom, ali su i tu „nevidljivi“ za publiku sa strane, obzirom na blizinu segmenata; čuju se na na desetak metara samo;
- kvalitet zavarenih šavova kontrolišu inženjeri zavarivanja i nadzorni inženjeri kojih ima malo i takođe su „nevidljivi“ za prolaznike;
- geometriju segmenata proveravaju geodete, kojih ima najmanje; njihov posao je dobrim delom u kontejnerima uz gradilište gde na računarima prikazuju mereno i određuju odstupanja;
- pomoćne konstrukcije za dizanje, oslanjanje paralelno se pripremaju u senci mosta; opet „nevidljivi“ radnici;
- gradnju prati ogromna tehnička dokumentacija o svakom detalju konstrukcije, npr. izveštaji o pregledu šavova (kojih ima na kilometre!), geometrijskim kontrolama pojedinačnih segmenata (kojih ima na desetine) i sastavljene konstrukcije u svakom koraku montaže, zatim razni projekti privremenih konstrukcija (urađeni krajnje ozbiljno i obimno kao glavni projekti), tehnologije radova (načini izvođenja svake pojedinačne radne operacije (kojih ima na stotine), ogroman obim raznih sertifikata materijala ...
Sve radove primaju nadzorni inženjeri, (kojih je takođe malo), čiji je posao bar jednom polovinom u kontejnerima, na pregledu hiljada strana razne dokumentacije.
U izgradnju je uključen i projektant koji je u Novom Sadu samo povremeno i koji takođe intenzivno radi na raznoj tehničkoj dokumentaciji izvođača gde se potrebno mišljenje projektanta. On je i bukvalno nevidljiv za „savesne posmatrače“.
O još po nekom od sličnih „komentara“ kasnije.