2014-02-15: Montaža centralnog desnog (nizvodnog) segmenta luka.
Završna operacija sastavljanja lukova lučnog mosta L = 177 m na desnoj obali.
Posle opsežnih priprema, a pre svega na analizi obradi preciznih 3D-geodetskih podataka i simulacija na 3D-modelu konstrukcije, određenja je konačna dužina centralnih segmenata koji treba da se umetnu u konstrukciju. Segmenti isporučeni iz fabrike imali su nešto veću dužinu da bi postojala mogućnost skraćivanja ne meru na licu mesta, prema do sada izvedenoj konstrukciji, temperaturi konstrukcije u toku montaže i zazorima potrebnim za pravilno zavarivanje.
Kratak komentar nekih detalja sa fotografija:
Poprečne prečke (slika 1) unutar preseka segmenta su privremeni elementi koji služe samo za održavanje pravilne poprečne geometrije preseka luka tokom montaže. Posle završenog zavarivanja montažnog nastavka uklanjaju se.
Kružni otvor (na svim slikama) na vertikalnom limu lučnog segmenta je prečnika 800 mm. Služi za ulaz/izlaz u/iz gredu/grede koja spaja lukove. Isti detalj je na svim vezama lukova i poprečnih greda. Ovim je omogućeno kretanje kroz unutrašnjost konstrukcije u svim delovima konstrukcije.
Na slici 1, na luku levo, vidljiva je kosa dijafragma koja nosi vešaljku. Proteže se celom visinom vertikalnog lima da bi silu iz vešaljke postepeno uvela u luk.
Druga uloga ove dijafragme je da je ona istovremeno i bitan deo sistema za ukrućivanje vertikalnih limova lukova.
Na gornjoj flanši lučnog segmenta, (ne vidi se na fotografijama), je otvor za signalno svetlo za sigurnost vazdušne plovidbe. Svetiljka će biti montirana na pomičnom poklopcu. Kad se menja svetiljka, (recimo jednom u dve godine), poklopac se otvara rotiranjem oko šarki na jednoj strani i svetiljka se zamenjuje pristupom iz unutrašnjosti luka.
Inače svaki otvor u bilo kom limu preseka bilo kog dela konstrukcije, izaziva koncentraciju (povećanje) naprezanja oko otvora. Ova povećanja napona mogu da budu u teoriji od 1,5 do 10 puta i zavise od širine lima u kom je otvor i i radijusa krivine otvora. U slučaju ovog mosta faktor koncentacije napona je 3 pa je zato projektovano i izvedeno lokalno ojačanje oko otvora na flanši luka.
Isti fenomen i ista mera ojačanja je primenjena i kod svih otvora za prolaz vešaljki kroz flanše lukova i zatega. Ova ojačanja se nalaze unutar konstrukcije i nisu vidljiva spolja.
Na svim fotografijama se vidi, bar delimično, divna panorama okoline sa visine 15. sprata.
Vezane teme o kojima će biti govora u nastavku: stablinost na izbočavanje i izvijanje, kablovi.