Železničko-drumski most u Novom Sadu – Fotosi od 26. decembra 2014. i komentari
Vraća se živost na Forum. Gradnja mosta posle (potpuno nepotrebno, neplaćanjem naše strane) izazvane pauze od čak 10 meseci se nastavlja!
Hvala Timek28-u na divnoj seriji fotografija.
U nastavku – 14 fotografija unutar gradilišta.
Kratak uvod:
U međuvremenu radovi su tekli, naravno u vrlo redukovamom obimu, ali je ipak urađen značajan posao na zaštiti od korozije, isporučeni su i elementi ograda, završeni vrlo dugi testovi komponenata kablova u Minhenu, pripremljena tehnička dokumentacija za isporuku ležišta mosta i dilatacionih sprava, iskop tla na centralnom stubu je u toku... . Rečju, može se reći, bar po mom mišljenju, da su izvođači radili uprkos svim finansijskim teškoćama zbog neplaćanja radova i da su uspeli da proteklih 10 meseci ne propadne u potpunosti.
O raznim detaljima tehnike i pojedinostima nastavka radova uz komentare uz fotografije.
Fotos 01:
Lučni most 177 m: Demontaža privremenih stubova (TC) koji su služili za montažu lukova je u toku. Jedan segment jednog TC je upravo spušten na zemlju. Ovakve radne operacije obična publika ne primećuje, a zapravo je reč o vrlo ozbiljnoj tehničkoj opreraciji. Ukupno treba demontirati oko 350 tona ovakvih konstrukcija u stotinama delova. Iako privremene, ove konstrukcije su projektovane i izvedene kao da će tu stajati 50 godina, sa svim vezama zavrtnjima i zavarenim sa punom nosivosšću. Demontirati ih i vratiti u komponente uopšte nije jednostavno. Pri tom, sve se radi u gotovo potpunoj tišini, pa ljudi sa strane mogu da pomisle da na gradilištu nema nikog!
Fotos 02:
Lučni most 177 m: Rezultat rada demontiranja – lukovi su mnogo vidljiviji pošto su demontirani prvi elementi privremenih oslonaca. Podsetimo se – lukovi su sada potpuno slobodni, bez ikakvih oslonaca na TC.
Fotos 03:
Lučni most 177 m: Pogled sa čela mosta na krajnji poprečni nosač kolovozne konstrukcije (dole) i lukove (gore). Na krajnjem poprečnom nosaču vidljivi su moždanici sa glavom za sprezanje betonske kolovozne ploče i poprečnih nosača.
Fotos 04:
Lučni most 177 m: Pogled na pešačku stazu (gore) i stazu za nošenje instalacija (dole).
Vertikalni elementi koji ih povezuju su privremeni i služe samo za održavanje potrebnog razmaka dveju staza prilikom zavarivanja elemenata pešačke staze. Posle završenog zavarivanja pešačkih staza uklanjaju se i mogu se montirati elementi ograda i maski, vezani zavrtnjima kroz rupe koje su u tačnom položaju za buduće konačne zavrtnje veza.
Fotos 05:
Lučni most 177 m: Pogled na prostor ispod poprečnih nosača. Vidljiv je ogroman broj malih pomoćnih konstrukcija, dizalica, energetskih kablova i kablova za komprimovani vazduh ... . Sva ova oprema, postavljena milimetarski precizno – uprkos svojoj privremenosti, se uklanja.
Fotos 06:
Lučni most 177 m: Pogled odozdo kroz elemente spregova u ravni kolovozne konstrukcije. (Značenje pojma spreg i uopšte osnovnu tehničku terminologiju videti u postu #588/str.30.)
Fotos 07:
Lučni most 177 m: Još jedan pogled odozdo kroz elemente spregova.
Fotos 08:
Lučni most 219 m: Segmenti lukova na zemlji su spremni za dizanje. 400 m dalje vidi se lučni most 177 m.
Fotos 09:
Lučni most 219 m: Pogled na krajnji poprečni nosač i otvor za prolaz cevi za odvođenje vode sa kolovoza (drenažna cev). Iza ovog – prvog otvora, vidi se sledeći, i sledeći, ..., svi nanizani milimetarski precizno u istoj liniji.
Fotos 10:
U prvom planu su cevi d = 508 mm moždanika centralnih horizontalnih oslonaca mosta na centralnom stubu. (Mesto videti na slici u postu #594/str.30.)
Iza moždanika je mnoštvo kalemova sa strukovima za buduće kablove vešaljki.
Fotos 11:
Na svakom od kalemova je ostavljen natpis sa sadržajem šta je na kalemu, tj.: struk za kabl, zatezne čvrstoće 1860,0 N/mm2, prečnika 18,7 mm, ... Na svakom od kalemova je oko 2 km strukova! (Terminologiju videti u postu #949/str.48).
Proizvođač je čuvena belgijska firma Bekert (Bekaert), odnosno njena fabrika u Slovačkoj. Strukove je naručila poljska firma VSL-Polska kao ćerka švajcarske firme VSL.
Fotos 12:
Kraj struka viri iz kotura. Vidljiva je politelinska (PE) obloga kao jedna od tri zaštite od korozije. Ispod PE-obloge vide se obrisi spiralno upredenih pocinkovanih žica. Prostor između žica i PE-obloge ispunjen je voskom.
Fotos 13:
Svežanj pedantno spakovanih cevi od polietilena visoke gustine (HDPE). HDPE-cevi su obloga oko 55 strukova u kablu i ona je ono što će videti na mostu kao vešaljke.
Fotos 14:
Divna panorama Petrovaradina sa lučnim mostovima u montaži na obalama.
Radovi se nastavljaju 12. januara.
Da se još jedno podsetimo da su
lučni mostovi ŽDM-NS prvi i drugi na svetskoj listi po rasponima (219 i 177 m) čeličnih, lučnih mostova sa zategom, punim lukovima i dva koloseka!
Kao takav ŽDM-NS je već poznat u svetu i predstavljen je na svetskim naučnim i stručnim skupovima u Madridu i Santjago de Čileu. Biće predstavljen i u knjizi koja se priprema u Kini, a predstavlja primere najznačajnih modernih mostova u svetu, što je ogromno priznanje imajući u vidu da je Kina svetska sila broj 1 u mostogradnji velikih mostova. Gradilište su posetili inženjeri iz Austrije, Nemačke, Rumunije, Mađarske, Švajcarske. Nedavno je gradilište posetila i delegacija sa oko 30 profesora sa Sofijskog univerziteta na čelu sa rektorom!
Rečju, može se reći da je naš most izgleda poznatiji u svetu nego kod nas! U svetu o sličnim stvarima u javnosti govore oni koji ga stvaraju, kod nas – političari!
U gradnji učestvuje mnoštvo firmi iz 10 evropskih zemalja:
- Španija i Italija kao glavni izvođači;
- Podizvođači (do sada):
Srbija: projektanti, svi stubovi i fundiranje, sastavljanje konstrukcije, razne sekundarne konstrukcije;
Italija: izrada čelične konstrukcije, ležišta, dilatacije;
Švajcarska, Poljska, Slovačka: kablovi vešaljki;
Makedonija: čelik konstrukcije;
Holandija: lansiranje u montaži;
Nemačka, Francuska: Inženjer (nadzor i pregled tehničke dokumentacije).
2015. na našem mostu će biti tehnički izuzetno zanimljiva i bogata. Biće i opasnih i atraktivnih faza gradnje. Poželimo stoga svim graditeljima, (a to je jednostavan, skroman i vrlo stručan svet), povodom oba Božića i Nove godine, sve najbolje u svakom pogledu u nastavku gradnje ovog velikog mosta.