Železničko-drumski most u Novom Sadu – fotosi, 2. mart 2015.
Nekoliko svežih fotografija sa gradilišta.
Posle uklanjanja privremene konstrukcije koja je služila za montažu lukova, beli lukovi se otvaraju slobodnom pogledu, u svoj svojoj lepoti i kontrastu sa nebom. Pogled sa pešačke staze počinje da liči na projektovani izgled iz 3D-vizuelizacija mosta.
Na fotosima su vidljivi i poprečni nosači kolovozne konstrukcije. Na gornjim flanšama poprečnih nosača su moždanici sa glavom koji će služiti za sprezanje armiranobetonske kolovozne ploče i čeličnih poprečnih nosača.
Flanše dijagonale sprega su povezane sa flanšama poprečnih nosača u krivinama. Ove krivine bitno smanjuju napone konstrukcije, što je životno važno kod dinamički opterećenih konstrukcija kakve su železnički mostovi. U slučaju veza bez krivina, (kakve su uobičajene u zgradarstvu, odnosno kod statički opterećenih konstrukcija), javljale bi se zone velikih koncentracija napona i mogućnosti nastajanja prslina u zavarenim šavovima, što bi predstavljalo bitno ugrožavanje nosivosti konstrukcije.
U pogledu nastavka radova izgleda da nema bitnih novosti, nažalost.
Nastaje šteta koja je mnogo veća nego neposredan novac koji se pominje.
Ovakvi objekti koji se grade jednom u 50 godina, ne samo kod nas nego i u svetu, predstavljaju ogromnu školu za svo stručno osoblje koje radi na izgradnji mosta:
- projektante koji rešavaju izuzetno složene zadatke pri gradnji i eksploataciji mosta, ispunjavajući nebrojene tehničke zahteve aktuelnih evropskih i nemačkih standarda (ispisanih na oko 5000 strana!);
- izvođače u velikom dijapazonu zadataka i struka:
sklapanja i zavarivanja teških segmenata konstrukcije mosta, na velikom prostoru i sa tačnočću do samo nekoliko milimetara nepoklapanja projektovano/izvedeno;
osetljivog i opasnog lansiranja preko obale i dubokog i brzog Dunava;
raznovrsnih i brojnih kontrola kvaliteta čeličnih i betonskih konstrukcija – na licu mesta i u laboratorijama: geodezije, čeličnih materijala, zavarenih šavova, komponenti betona i betona u fabrici betona i na gradilištu, armature, moždanika za sprezanje, zavrtnjeva, raznih ankera, ...;
kablova vešaljki, vrlo složenog proizvoda, čija konstrukcija, ugradnja i praćenje rada zahteva veliko znanje i iskustvo, a kontroliše se na preko 100 raznih ispitivanja u laboratorijama i na licu mesta;
ležišta mosta, nosivosti i do 6000 tona, takođe složenih proizvoda i za izradu, i za montažu;
dilatacionih uređaja između mostovskih konstrukcija, na železničkim kolosecima i na drumskom delu;
itd, itd.
- izvođače probnog ispitivanja i monitoringa rada mostovske konstrukcije tokom montaže, probnog ispitivanja i eksploatacije: složeni zadaci elektronskog praćenja deformacija, oscilacija, napona konstrukcije u stotinama tačaka ...;
- stručnjake netehničkih struka – pravnike specijaliste za međunarodne ugovore, ekonomiste koji prate tokove troškova i realizacije.
Mnogi od ovih zadataka se prvi put rade u našoj zemlji, nikada ranije i to još na mostu – svetskom rekorderu u svojoj kategoriji! Zato je rad na ovakvom projektu, ako koristimo poređenje sa sportom, kao igranje finala svetskog prvenstva u fudbalu!
Da podsetimo još jednom, naši inženjeri su na ključnim pozicijama u realizaciji mosta, kao projektanti, važni podizvođači, nadzor, radeći za firme iz Španije, Srbije, Nemačke, Francuske.
Ovakvi poslovi se u svetu koriste za popularizaciju niza zanimanja, počev od inženjera (pre svega građevinskih konstruktora, ali su zastupljene i druge struke), do majstora raznih zanata. Rezultat su bitno ojačana preduzeća, pre svega u iskusnom osoblju, a zatim i u opremi. Sa ovakvom referencom mogu da se igraju svetske utakmice – učešća na međunarodnim tenderima i dobijenim poslovima.
Ovde treba dodati i indirektne ogromne koristi - mnogi naučni i stručni radovi u međunarodnoj literaturi što diže rejtinge univerziteta i zemlju u celini diže na stručno-naučno-kulturno viši nivo.
Ovo su sve očigledne činjenice, očigledne svim ljudima koji zaista rade u svom zanimanju, bilo kom.
Da li su jasne birokratiji? Voleo bih da potpuno grešim, ali čini mi se ipak – ne!
Umesto prikupljanja naših snaga, (svih pomenutih i nepomenutih firmi i stručnjaka sa mosta u Novom Sadu i drugih, dokazanih na izuzetno strogim međunarodnim ugovorima), snaga za realizaciju obimnih investicija koje predstoje, novine se polako pune člancima o strancima koji će nam graditi mostove na Dunavu i to opet za enormne iznose!
Šta će biti sa nama? Sve prethodno rečeno ali sa umetnutim „ne“, ili „nema“, ili „ne postoji“ na počecima prethodnih nabrajanja.
Nadajmo se da do ovakvog scenarija ipak neće doći. Naš narod ima mnogo kreativnih i visokokvalifikovanih ljudi, (inženjera i majstora), ovaj most u Novom Sadu to dokazuje, da će to i našoj birokratiji biti najzad vidljivo.