Sergej Aleksejevič Pavlov, generalni direktor RZD International - Obnova železnice "vuče" Srbiju napred
Pruga Stara Pazova-Novi Sad, u čijoj izgradnji se primenjuju metode napredne i za evropske standarde, u budućnosti će moći da bude unapređena i za brzine veće od 200 km/h. Ruska kompanija RZD International (RŽD Internešnl), koja gradi novu brzu prugu u Sremu, zadovoljna je saradnjom sa srpskim izvođačima i razmatra učešće u nastavku obnove pruge Beograd - Bar. Kompanija je otvorena za dalju saradnju na unapređenju srpskih železnica, a ruska industrija spremna je da Srbiji ponudi široku paletu voznih sredstava.
Ovo, u ekskluzivnom razgovoru za eKapiju, kaže Sergej Aleksejevič Pavlov, generalni direktor RZD International, koji nas podseća da je železnički sistem - lokomotiva razvoja jedne države.
eKapija: RZD International je važan činilac u unapređenju kapaciteta, ali i ukupnog tehničkog nivoa srpskih železnica. Da li se može reći da je vaša kompanija došla u Srbiju - da u njoj ostane?
- Tokom pet godina rada u Srbiji, RZD International se pokazao kao pouzdan partner, koji izvršava svoje obaveze sa konstantno visokim kvalitetom i tačno na vreme. Imamo nameru da i se dalje pridržavamo najviših standarda u radu. Uveren sam da će nam savremena mehanizacija i kadrovski resursi omogućiti da i ubuduće uspešno izvodimo velike projekte.
eKapija: U toku je najsloženiji projekat na kojem je dosad bila angažovana kompanija u Srbiji - izgradnja nove pruge između Stare Pazove i Novog Sada. Kakva su vaša iskustva sa tog gradilišta? Da li sve teče po planu?
- RZD International trenutno izvodi radove na deonici Stara Pazova–Novi Sad pruge Beograd–Budimpešta, konkretno, rekonstrukciju postojeće i izgradnju nove dvokolosečne pruge za brzinu 200 km/h, kao i izgradnju složenih i velikih železničkih objekata – tunela Čortanovci i vijadukta dugog tri kilometra u plavnom delu reke Dunav. Pri tome, izgradnja vijadukta se odvija na deonici gde brdovit teren prelazi u ravnicu oko Dunava, što zahteva primenu složenih tehničkih rešenja, od kojih su mnoga napredna za železničku izgradnju u Evropi.
Bez obzira na određene probleme izazvane time što geologija u delu gde se gradi vijadukt ne odgovara projektnim proračunima, radovi se izvode pre dinamike, a sva pitanja koja nastaju rešavamo zajednički sa investitorom, a to je Infrastruktura železnice Srbije, i uz angažovanje kako ruskih, tako i međunarodnih projektnih i građevinskih organizacija.
Izgradnja tunela se, takođe, izvodi u roku. Do sada je izrađeno oko 550 metara tunela, što je oko 40% svih radova. Probijamo tunel na zatvoren način, uz primenu NATM (Nova austrijska tunelska metoda) tehnologije, a to je specijalni način izgradnje u planinskim predelima na mestima nestabilnog tla. Radovi se izvode paralelno na oba portala tunela u dve cevi.
Polaganje železničkog koloseka na deonici Stara Pazova–Novi Sad trenutno se izvodi samo na onim deonicama za koje je srpska strana izdala građevinsku dozvolu. Ovde postoji kašnjenje u odnosu na dinamiku, koje je prouzrokovano upravo prolongiranjem izdavanja građevinske dozvole. Pripremamo plan za nadoknadu tog kašnjenja kako sa ruske, tako i sa srpske strane.
Nakon završetka radova koji je predviđen za 2021. godinu, brzina kretanja vozova na ovoj deonici moći će da dostigne 200 km/h.
eKapija: Da li projekat pomenute pruge, geometrija i standardi gradnje, omogućavaju njeno buduće unapređenje na evropski standard pruga velike brzine - 250 km/h i više?
- Da, naravno, ubuduće ćemo, ako bude postavljen takav zahtev, moći da podignemo brzinu na 250 km/h i više.
eKapija: Postoje li u Srbiji kompanije koje imaju tehnologiju za učešće u izgradnji pruga za brzine od 160 do 200 km/h i brže?
- Koliko je nama poznato, u ovom trenutku mi smo jedini kompetentni izvođač koji može da ponudi izvođenje čitavog kompleksa radova na objektima takve složenosti, ali lokalne kompanije koje sa nama sarađuju sada prikupljaju iskustvo i veštine kako bi u budućnosti mogle samostalno da učestvuju u sličnim projektima.
eKapija: Srbija voz, lokalni prevoznik, nema ni lokomotive, niti elektromotorne garniture za brzine veće od 160 km/h. Da li se i za te potrebe razmatra kupovina vozova u Rusiji? Ima li ruska industrija šta da ponudi u tom segmentu?
- Ruska industrija je spremna da ponudi široku paletu vučnih kompozicija. Na osnovu zahtevanih tehničkih parametara za lokomotive i vagone uzimaju se optimalna rešenja za svaki konkretan projekat.
eKapija: Ministarka građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture Zorana Mihajlović najavila je nastavak obnove pruge Beograd-Bar, južno od Valjeva. Da li se RZD International priprema za taj projekat?
- Da, RZD International zajedno sa Ministarstvom i Infrastrukturom železnice Srbije razmatra mogućnosti za učešće u ovom projektu. Po svom geografskom položaju on predstavlja nastavak projekta Resnik–Valjevo, na kojem su radovi završeni u novembru 2017. godine.
eKapija: Da li bi, u nekom trenutku tokom obnove, morao da bude prekinut železnički saobraćaj sa Crnom Gorom, budući da je reč o jednokolosečnoj pruzi, i na koji rok?
- Svakako će rekonstrukcija jednokolosečne pruge podrazumevati prekid u saobraćaju, ali mi ćemo zajedno sa srpskim železničarima učini sve što je u našoj moći da minimalizujemo neudobnosti za korisnike železničke infrastrukture. Radovi će se izvoditi sa ciljem da se naknadno znatno smanji vreme putovanja i za putnike i za špeditere. .................................................
www.ekapija.com/people/2324523/sergej-al...e-vuce-srbiju-napred