Vojvode Mišića, ulica kroz koju su prolazili vozovi...
Izvor:
24 sata
Ulica vojvode Mišića je jedna od onih u kojoj bi mnogi Novosađani voleli da žive. Nalazi se tik uz Dunav i Kej, nedaleko od centra, a opet je dovoljno mirna i tiha da se i ne čuje saobraćaj i buka sa ulica. Ipak, nije uvek bilo tako.
LOKOMOTIVA - Ovo je ulica koja je starijim Novosađanima poznata kao mesto gde dugo niko nije želeo da živi jer je dnevno kroz nju prolazilo i po 70 putničkih i teretnih kompozicija vozova. Sama ulica je osnovne konture dobila tridesetih godina prošlog veka, kada je uveliko već trajala gradnja Malog Limana. To je tada bio najurbaniji deo grada, čak elitni kvart.
Ipak, priča o vozovima kreće 1944. godine, kada se nakon oslobođenja moralo pod hitno naći rešenje za železnički saobraćaj. Tadašnja vlast je odlučila da sagradi Most Maršala Tita (Varadinski most) i da prugu provuče kroz Štrosmajerovu i Ulice vojvode Mišića i Maksima Gorkog.
Spisi iz tog vremena kažu da su inženjeri imali problema da naprave prugu koja će proći kroz ove uske ulice, bukvalno tek na metar-dva od prvih prozora. Uz velike napore već januara 1946. godine most će biti otvoren, a krenuće i prvi vozovi.
Život u do tada relativno tihom kraju postaće vrlo bučan. Kako su tada još bile korišćene samo parne lokomotive, prljavštine i smrada bilo je i previše. Skoro 20 godina, Ulicom vojvode Mišića je prolazilo dnevno na desetine kompozicija, a stanovnici su se budili i išli na spavanje po voznom redu.
Kako su zbog nagiba terena i krivina pruge vozovi morali da idu polako, oko pet kilometara na sat, svakodnevno je dolazilo do komičnih situacija između stanovnika i putnika. Bilo je pitanja šta domaćica kuva, koje su vesti u novinama koje je stariji gospodin čitao na terasi, a hroničari su zabeležili da je stanovnike najviše iritiralo što su putnici bacali smeće kroz prozore.
Buđenje uz šinobus tačno u 4.40 sati
ZVUK - Nakon što je sagrađen novi železnički most - Žeželjev most, 27. maja 1962. godine u ponoć poslednji voz je prošao Ulicom vojvode Mišića i tada je nastupila tišina koja je i danas prisutna. Mada su decenije prošle od zadnjeg prolaska voza i nikle su i nove zgrade i došli novi stanari, a mnogi stari se odselili, oni koji žive u Vojvode Mišića i danas vole da strancima pričaju kako je to bilo kad ih je svako jutro u 4.40 sati budio šinobus.