Šta bi sa tramvajem? Odlaže se u beskonačnost.
Umesto da grad insistira na korišćenju pruga u zoni grada za prigradsku železnicu - one se čupaju kao pruga za Beočin, a da je obnovljena, stavljena pod struju, to bi omogućilo da se u cca 15-20 minuta usred špica stigne od Beočina do ž. stanice, sa sve stajanjem pored skretanja za Rakovac, Ledince, u Kamenici (možda i na dva mesta stajališe), Petrovaradinu i što da ne s novosadske strane železničkog mosta. Ali niko to nije ni pokušao, pa barem sa postojećim stajalištima/stanicama. Integrisati kartu u tarifnu uniju sa GRAS-om i to bi sigurno radilo posao. I na drugim pravcima ka Temerinu, Kaću, Budisavi do Titela, i kad pruga proradi do Kisača, a ka Futogu bi radilo, ali lošije jer je pruga baš nesretno nameštena u odnosu na mesto, jedino napraviti krak koji opslužuje Begeč, Čelarevo, Gložan i Palanku, ali to je već baš ozbiljan posao.
A u svim mestima do kojih ide prigradski voz, autobuski saobraćaj primarno organizovati tko da lokalne autobuske linije, umesto da prže sve do Novog Sada, voze redovno do stajališta ž.stanice u mestu (ponegde možda ima smisla nekoliko stajališta u razvučenim mestima) i sinhronizvoani su da stižu uvek oko 5 min pre prolasaka voza, i polaze 5-10 min posle prolaska voza. Kako bi bila integrisana tarifna zona ista karta bi važila za bus u gradu, voz i bus u mestu. Nije to ništa neuobičajeno svi veći gradovi po Evropi to imaju odavno. Tek poneka autobuska linija, sa vrlo proređenim intervalima bi išla direktno do NS, da pokrije one zone između mesta i Novog Sada koja su daleko od pruge. Tako da bi osnova brzog prevoza bio prigradski voz.
Jedino Kać ima smisla da vozi bus baš do grada, ali bi i tamo bi lokalna linija do stajališta bila bitnija sa čestim polascima prigradskog voza. I naravno lokalna železnica bi morala da bude tačna.
Nažalost grad nam nije najbolje namešten uz Dunav, ali čak i Dunav bi se na potezu Beočin - Sremski Karlovci dao iskorsititi za neku liniju, recimo Beočin - Futog - Sremski Karlovci - Liman 1 (kod đačkog igrališta) - Petrovaradin (Aqua Doria) - Centar (Doma vojske / M. Bajića) - eventualno jedno stajanje kod železničkog mosta (pogotovo akok bi bilo i ž. stajalište ispred mosta) - (Petrovaradin kod Rokova potoka, ali to je toliko daleko od naselja da nema smisla) - Sr. Karlovci. Naravno opet integrisano u tarifnu uniju, i tamo gde je naselje malo dalje upareno sa lokalnom bus linijom.
U špicevima kada je put uz Dunav i prolaz kroz Kamenicu i Petrovaradin zakrčen, ovo bi odlično radilo, pa makar kao linija koja saobraća samo u špicevima).
U Londonu kroz koji Temza vijuga, gomila ljudi putuje i tako, iako imaju odlične druge vidove transporta, jer je to vrlo često odličan način da se pređe u kvartove na drugoj strani reke.
Smart kartice za autobuse su zapravo - debilne, rade samo kao mesečne (godišnje). Zašto nisu pustili i mogućnost kartica koje se novčano dopunjavaju, a prevoz plaćen karticom je vremenski, dakle ne od ulaska do izlaska iz autobusa, nego da je karta vremenska (30 min i recimo 1h skuplja). To bi gomili ljudi učinilo prevoz atraktivnim, jer bi mogli da presedaju, jer sada ako prevoz koriste povremeno (pa nemaju mesečne), a na putanji od - do im treba dva-tri puta da promene liniju, i svaki put da kupe kartu je besmisleno. I sigurno će se odlučiti za auto ili taksi - dakle još auta i gužve u ionako kritično pretrpanim ulicama. Da su smart kartice i novčane, onda bi mogli da obezbede i dnevnu kartu na taj način. Kao da živimo u 70-im godinama prošlog veka, a ne sa smart karticama. Beograd je ugovorio sa Master Card-om, tako da vam i obična platna kartica kupuje vremensku kartu koju samo naknadno pri svakom ulasku validirate, i ne skida vam dodatni novac sa kartice sve dok ne istekne tih 90 min.
Karte preko smart kartice (ili bilo koje platne kartice) bi morale biti ponuđene po sadašnjoj ili nekoj budućoj osnovnoj ceni, a papirne koje se kupuju kod vozača po nekoj recimo 50 ili 75% skupljoj, čime bi se destimulisalo kupovanje karata kod vozača koje ponekad ozbiljno usporava polazak sa stanice. A smart kartice bi se mogle kupovati u bilo kom kiosku i dopunjavati kao i sim kartice ili tagovi za autoput, na gomili mesta.
Ma ima načina i da se sadašnji sistem optimalno iskoristi, ali da nam treba neki vid masovnog prevoza (tramvaj) i prigradska železnica - treba.