Odlučio sam da malo protegnem prste i ponovo, možda uzalud, dam neku svoju presudu najnovijem potezu javnog prevoznika. Kao što je slučaj tokom već dužeg niza godina, JGSP iz dana u dan iznenađuje nelogičnim potezima koji idu na uštrb običnog korisnika koji traži prevoz od tačke A do tačke B unutar grada ili opštine Novi Sad. Bezobrazluk na svakom ćošku iz dana u dan postaje sve veći, a gradski autobusi su prepuni čak i u 10 sati ujutro.
86 Novi Sad - Vrdnik: reklama za hotel na uštrb svih Novosađana?
Svoje izlaganje ću početi statistikom. Pravac linije 86 je dugačak 36 kilometara i time se ova linija plasira kao druga najduža u sistemu, iza linije 84 do Luga. Sa svojih deset pari polazaka saobraća češće nego linije između Sajlova i Veternika, kao i od Novog Sada do Pejićevih Salaša, karlovačkog Belila, Sviloša i Grabova. Vrdnik pripada opštini Irig i to je peta opština u koju zalazi mreža međumesnih linija
Javnog gradskog saobraćajnog preduzeća "Novi Sad".
Na prvu loptu, nije mi jasno zbog čega su ispisali dva para sezonskih polazaka, koji saobraćaju od 01. 05. do 30. 09. ako su liniju uveli od 1. oktobra?! Tu su onda i polasci koji se obavljaju svakodnevno osim prve srede u mesecu. JGSP je na fejsbuku pogrešno informisao korisnike o trasi linije, s obzirom da je linija registrovana sa stajanjem u centru Sremske Kamenice. Mapa koju su okačili ne ukazuje na ovo stajanje, kao ni raspored međumesnih polazaka na sajtu. Takođe, linija još uvek nije unesena u prigradski red vožnje na sajtu.
Naredno stajalište je Irig, izuzev za polaske u 12:50 i 20:10, koji su registrovani da idu direktno od Kamenice do Vrdnika, najverovatnije zbog zaštitnih vremena (ne smeju dva autobusa različitih prevoznika ići na manjem razmaku od 15 minuta). Karta do Iriga, kupljena na šalterima MAS-a je 350 dinara a u vozilu košta 290. Time je JGSP na ovom delu trase po ceni izjednačen sa Sirmiumbusom i Šidexpresom. Ipak, struktura odnosno udobnost voznog parka daje daleko veću prednost drugim prevoznicima.
Posle Iriga, JGSP nije registrovao stajanje u selu Rivici, iako prolazi kroz njega. Umesto toga, naredno stajalište je i poslednje - Vrdnik, hotel Termal.
Ne centar Vrdnika, ne autobuska stanica, nego isključivo hotel Termal. Bez kršenja zakona, vozač autobusa ne sme nigde drugde da vas pusti da izađete iz vozila osim na recepciji ovog hotela. Po informacijama sa sajta Privredne komore Srbije, u Vrdniku postoje još četiri zvanična stajališta. S obzirom na poslednje stajalište ove linije, mislim da je jasno zašto je zapravo uvedena ova linija. Pritom, uopšte nije uvedeno stajanje na Iriškom vencu (registrovano stajalište) a siguran sam da bi linija poslužila i onima koji se upute na Frušku goru.
Red vožnje je tako sačinjen da je maltene
jedno vozilo angažovano da tokom celog dana spaja Novi Sad i hotel u Vrdniku. Da stvar bude gora, za dva jutarnja polaska je potrebno još jedno vozilo jer prvi autobus ne može da se vrati na vreme u Novi Sad da započne naredni polazak. Kako je moguće da se JGSP u isto vreme žali na manjak osoblja i otvara nove linije za koje im je potrebno više vozača i vozila?
Vratiću se na strukturu voznog parka. Kao što sam ranije navodio, JGSP u svom voznom parku
ima isključivo gradske autobuse. Njih odlikuju troja vrata, mali broj sedišta i velike površine za stajanje. Na objavi o novoj liniji, JGSP je baš dobio komentar jednog čoveka sa sremskog poteza, koji se požalio da ljudi ne mogu da stoje po gudurama i krivinama do Banoštora i dalje.Muci oko nove linije dodaje da su gradski autobusi Zakonom o bezbednosti saobraćaja ograničeni na maksimalnu brzinu od 50 kilometara na čas u bilo kakvim uslovima. Dakle, pri spustu niz Iriški venac nijedan autobus JGSP-a ne sme da pređe brzinu od 50 km/h. Ovo će posebno biti od značaja vozačima koji se zadese u gužvi između Iriškog venca i Iriga. Kada se ubaci red vožnje u ovu jednačinu, mislim da postoje dva scenarija - da JGSP uvek kasni sa polascima ili da krši ograničenja brzine. Sve ono o čemu smo diskutovali.
Suma sumarum, ljudi (najverovatnije penzioneri) će dobiti da se klackaju gradskim autobusom za jaču količinu novca a neko je očigledno žestoko podmazan da usmeri kapacitete gradskog prevoza na recepciju hotela u Vrdniku.
Postavlja se pitanje - ko ispašta?
Kao i uvek, pošten narod koji plaća svoju kartu i svakodnevno koristi uslugu javnog prevoza. Nažalost, takav svet odlazi u manjinu upravo ovakvim pristupom javnog
gradskog preduzeća. Jedni će iz revolta prestati da se voze javnim prevozom i krenuti svojim kolima ka gradu, drugi će prestati da ga plaćaju.
Zašto pominjem pristup? Zato što nijedna linija u gradu nije dobila češće polaske u toku prethodnih nekoliko godina. Poslednja uvedena gradska linija (13) je puštena u saobraćaj krajem 2014. godine. Uz nju je puštena i linija do BIG, mada ona, kao i linija do Vrdnika, ima reklamni karakter.
Sećam se da je, dok sam išao u srednju školu, dvojka išla na svakih šest minuta u špicu, i stidljivo predstavljala trzaj da se pojača kvalitet javnog prevoza. Od te 2013. godine (čini mi se), kada su proredili polaske na dvojci, ni na jednoj drugoj liniji ih nisu pojačali.
Evo malo statistike i poređenja intervala između redova vožnje iz 2011. godine sa aktuelnim redom vožnje. Iako kažu da je statistika kao bikini i da pokazuje sve ali ne otkriva ništa, mislim da je ovde sve jasno. U zagradama su upisani intervali između polazaka van špica, dok su van zagrada intervali u špicu.
Linija | 2011 | 2018 |
1 | 7/8 (12) | 9 (14) |
2 | 8/9 (11) - zglobni autobusi | 9/10 (13) - solo |
3 | 8/9 (10) | 9/10 (13) |
4 | 9 (11) | 11 (14) |
5 | 8/9 (10/11) | 9/10 (13) |
6 | 14 (14) | 11/12 (19) |
7A/B | 8 (15) - Bul. Evrope | 12/13 - Bul. P. Pavla |
8 | 8 (11) | 8 (14) |
9 | 9 (11/12) | 9 (14) |
11A/B | 8/9 (11) | 10 (12/13) |
12 | 10 (13) - N. Naselje - Telep - Centar | 12 (18) - Telep - Centar |
13 | nije postojala | 20 (30) |
14 | 20 (30) | 14 (19) |
17 | nije postojala | 35 |
Koliko vozila broji gradski prevoz u Novom Sadu?
Kada se sve sabere, JGSP svakim redom vožnje prijavi 210-220 vozila na radu. U gradu trenutno, bez četvorke, u špicu saobraća
samo 89 autobusa. To je daleko, daleko, daleko manje od potrebnog proseka jednog vozila na 1000 stanovnika. Dok drugi gradovi gledaju da pojeftine ili potpuno učine prevoz besplatnim, mi (ili samo ja) redovno plaćamo teletabise i dobijamo partijski motivisane linije, proređene polaske i ukinute linije. Čak sam i spreman da se kladim da će četvorka biti ukinuta.
Dokle?