Verujem da je i u novosadskom GSP-u veoma slična situacija kao i u beogradskom:
SAOPŠTENJE SOS SINDIKATA JKP GSP „BEOGRAD“
Povodom gostovanja predsednika Samostalnog sindikata GSP „Beograd“, Zorana Antića, u emisiji „Dan uživo“ na televiziji „N1“, SOS sindikat GSP se obraća javnosti u cilju istinitog i objektivnog informisanja o stanju u gradskom prevozniku i funkcionisanju celokupnog sistema javnog prevoza u Beogradu.
Pre svega, moramo da se osvrnemo na sve učestalije primedbe sugrađana na neredovnost, kašnjenja i izostajanja polazaka vozila javnog gradskog prevoza, posebno na autobuskim linijama. Iako predsednik Samostalnog sindikata zastupa stav menadžmenta GSP-a da je uzrok tome nekakva „gužva i smanjena protočnost saobraćaja“, činjenice pokazuju sasvim drugačiju sliku. Pravi uzrok sve većeg nezadovoljstva građana i sve lošije realizacije reda vožnje jeste prvenstveno nedostatak vozača, pa se tako dešava da samo u jednom saobraćajnom pogonu GSP-a dnevno bude redukovano i do 15 smena vozača usled nedostatka ljudstva, što automatski znači isto toliko manji broj vozila GSP-a na ulicama grada. Kada na to uzmemo u obzir sve učestalije kvarove i otkaze usled tehničkih razloga, a veće i sistemski planirane nabavke novih vozila u prethodnim godinama nije bilo, nemoguće je postići da se red vožnje ostvari, zbog čega trpi veliki broj građana glavnog grada. To pokazuju zvanične statistike Sekretarijata za javni prevoz i JKP GSP „Beograd“, pa je tako realizacija reda vožnje u pogledu broja ostvarenih polazaka na pojedinim linijama GSP-a jedva 85%, što znači da se 15% od ukupnog broja planiranih polazaka uopšte ne ostvari, nekada i po više polazaka jedni za drugim.
Kada je reč o rešenjima vezanim za poboljšanje naplate vozila, ističemo da ti poslovi nisu u nadležnosti Gradskog saobraćajnog preduzeća kao komunalnog preduzeća, već Grada Beograda kao osnivača i vlasnika GSP-a. Samim tim, u rukama gradske vlasti su svi mehanizmi u cilju poboljšanja naplate karata i kontrole putnika, pa tako GSP nema nikakvu ingerenciju da se bavi tim segmentom. Nažalost, gradsko rukovodstvo nema sistemsko rešenje za ovaj problem, odnosno ništa se ozbiljnije ne radi na tom polju, osim jednokratne mere koja se trenutno priprema, da se svim javnim preduzećima (gradskim i republičkim), a kasnije i državnim organima koji posluju u gradu Beogradu, nametne obaveza da svojim zaposlenima ne isplaćuju naknadu za prevoz u novcu, već isključivo kupovinom mesečne BusPlus pretplate, ali se osim toga ništa drugo ne planira niti sistemski način rešava, jer tarifni sistem i način kontrole ostaju praktično netaknuti.
Ističemo i činjenicu o broju vozača GSP-a koji je u toku 2018. godine napustio preduzeće na sopstveni zahtev, a to je tačno 170 vozača autobusa, tramvaja i trolejbusa za prvih deset meseci ove godine. Iako se u izjavi predsednika Samostalnog sindikata GSP, kojom se praktično ponavlja izjava v.d. direktora GSP-a kako je u septembru i oktobru primljeno više vozača nego što ih je otišlo iz preduzeća, taj broj je toliko zanemarljiv da je na nivou statističke greške, jer svih prethodnih godina imamo iz meseca u mesec veći broj vozača koji su napustili preduzeće od onih koji su došli na te poslove. Desetine vozača se trenutno priprema za odlazak u inostranstvo i prolaze procese selekcija i prikupljanja dokumentacije neophodne za boravak u inostranstvu, što je ujedno i jedini razlog zbog kojeg je broj odlazaka, samo kratkotrajno, umanjen u odnosu na prethodni period.
Podsećamo i da vozači u JKP GSP „Beograd“ i dalje rade i po šest dana u nedelji, da se neretko dešava da se vreme nedeljnog odmora koje je po zakonu propisano, ne poštuje, kao i da ne mogu da koriste svoju pauzu od pet minuta na terminusima, zbog redova vožnji koji ne prate realnu saobraćajnu sliku, zbog čega može biti ugrožena i bezbednost putnika i svih učesnika u saobraćaju, odnosno veći su izgledi za nastanak saobraćajne nezgode.
Govoreći o tehničkoj ispravnosti vozila, predsednik Samostalnog sindikata GSP, gospodin Antić, demantovao je da u saobraćaj izlaze tehnički neispravna vozila i da se GSP-u „gleda kroz prste“ kada je u pitanju ispravnost voznog parka. Nažalost, istina je drugačija i vozila GSP-a izlaze u saobraćaj sa raznim nedostacima koji su vidljivi i prosečnom građaninu koji koristi prevoz. Od kvarova kao što su neispravnost stignalizacije, nedostatak opreme za bezbednost saobraćaja (primera radi, gotovo nijedno vozilo u GSP ne poseduje sigurnosni trougao, što je potrebna oprema ukoliko dođe do kvara vozila na putu, kompleta prve pomoći itd.), dešavaju se i ozbiljniji kvarovi i nedostaci ali se i pored toga vozila upućuju u saobraćaj kako bi se zadovoljila forma, odnosno kako bi se kroz izveštaje konstatovalo koliki je broj vozila GSP-a tog dana izašao na ulice grada, iako se veliki broj vozila isključuje od strane vozača sa prijavama nedostataka i kvarova, ali se oni ne otklanjaju, već se u garaži isto vozilo daje drugom vozaču koje zatim izlazi u saobraćaj sa neispravnim vozilom.
I za kraj, ništa manje bitan podatak za koji javnost ima pravo da zna, jeste da uzrok lošeg poslovanja GSP-a nije loša naplata karata, jer GSP dobija subvencije grada Beograda koje svakog meseca nadomešćuju nedostatak prihoda u naplati, već neracionalno korišćenje postojećih resursa i politički a ne stručno izabrano rukovodstvo gradskog prevoznika, koje je samo u poslednjih nekoliko meseci donelo odluku o prijemu desetinama zaposlenih koji nisu iz osnovne delatnosti GSP-a, pa tako pored odliva stručnog kadra iz redova vozača, automehaničara, bravara, autolimara, autoelektričara, inženjera i mnogih drugih, u GSP „Beograd“ imamo čak 11 koordinatora u kabinetu generalnog direktora, koji i ne znaju koje su im dužnosti i obaveze, a kojima je prosečna plata i iznad 90.000 dinara, zaposlen je veliki broj referenata administrativnih poslova, pa tako imamo i radnike koji su posebno zaduženi za fotokopiranje i heftanje određene dokumentacije, ali i „saradnike i referente“ na poslovima „pripremne odbrane“, za šta nikome racionalnom nije jasno kakva je korelacija tih zanimanja sa jednim saobraćajnim preduzećem kakvo je GSP. Samo na zarade zaposlenih na realno bespotrebnim radnim mestima odlaze milioni dinara godišnje, a nije zanemarljivo i da se za brojne poslove koji se iz GSP-a izdvajaju i ustupaju privatnim firmama kao podizvođačima takođe izdvajaju milioni dinara godišnje, pa bi svako opravdanje da su građani svojim neplaćanjem prevoza odgovorni za ovakvo stanje gradskog prevoznika bilo potpuno neutemeljeno i netačno.
Izvršni odbor SOS sindikata GSP „Beograd“
Inače, procene govore da kad bi svi korisnici GSP u BG platili kartu, to ne bi pokrilo ni 5% rashoda te firme, a s obzirom na to da se finansiraju isključivo iz budžeta, i da niko ne plati kartu prevoz jednostavno ne bi stao. Ima li neko neki insajderski info koliko se ovo gore izneto za BG preslikava i na naš grad?