Železničko-drumski most u Novom Sadu: Slike sa gradilišta 2015-07-28.
Evo snimaka sa gradilišta od 28. jula:
Fotos 01:
Montiran je i poslednji segment pešačke staze na nizvodnoj strani lučnog mosta 177 m.
Zavarivanje poslednjih segmenata pešačkih staza je u punom jeku.
Fotosi 02 i 03:
Veliki kran je u potpunosti sastavljen. Njegova strela od 80 m visine (!) dominira pejzažem.
Dva segmenta luka uzvodne strane lučnog mosta 219 m spremna su za montažu.
Na centralnom stubu nastavlja se iskop za betonski čep na dnu priboja.
Ostalo:
U biroima gradilišta se intenzivno radi na kontrolama kvaliteta radova i proračunskim proverama prostornog položaja konstrukcije koja se montira. Koristi se složen matematički aparat gde se posebno vodi računa o temperaturi konstrukcije. Toplota “krivi” konstrukciju pa se moraju preduzeti milimetarske korekcije položaja segmenata kako bi segmenti koje tek treba montirati došli u milimetar tačan prostorni položaj predviđen projektom. Izuzetno stručan i važan posao, zahteva potpuno poznavanje geodetske struke i primenu složenih računarskih programa, često u interakciji jednog sa drugim.
Broj zavarivača raste. Majstori ove struke, sa kvalifikacijama odgovarajućim za rad na ovakvom mostu, (definisanim inače do poslednjeg detalja u velikom broju standarda EN ISO), vrlo su malobrojni u Srbiji. Ima ih tek nekoliko desetina, (recimo 50 u celoj državi). Po prirodi svog posla koji podrazumeva odlično poznavanje postupaka zavarivanja u raznim položajima i na raznim čelicima (sve to ponaosob), izuzetnu koncentraciju, fizičku i psihičku stabilnost (rad na temperaturama širokog opsega, na velikoj visini često), spadaju po mom mišljenju u prave umetnike. Šav koji izvode mora da bude kompaktan i lepog izgleda, što se postiže izuzetno finom rukom, velike osetljivosti za prirodu metalurškog procesa zavarivanja.
Ovde su, naravno, i inženjeri zavarivanja sa najvišim međunarodnim licencama. Njihov zadatak je planiranje celokupne tehnologije zavarivanja, ultrazvučne kontrole zavarenih šavova i eventualne tehnologije popravki šavova. Vrlo malobrojan kadar u državi takođe.
U nekoliko firmi-podizvođača, razumljivo u punoj saradnji i koordinaciji sa Izvođačem, radi se punim tempom na pripremi proizvodnje privremenih stubova za lansiranje i na pripremi samog lansiranja lučnih mostova. Vrlo specifičan i obiman posao, izuzetno stručan. Rade ga inženjeri Izvođača i podizvođača za ove radne operacije u kontinualnoj saradnji sa projektantom.
Sve pomenute firme su van Novog Sada, neke i iz inostranstva. (Ko krene da broji radnike, ove sigurno ne može da izbroji!
).
Šalu na stranu, ovakvi poslovi se uvek ovako rade, granice i jezik nisu problem, standardi su internacionalni (EN i ISO).
Posao je u punom jeku, a mi nastavljamo sa našom uobičajenom komunikacijom – aktivnim uključivanjem i razmenom mišljenja.