Železničko-drumski most u Novom Sadu: Odgovori na pitanja o kablovima.
Da nastavimo naš razgovor odgovorom na temu kablova vešaljki mosta.
(Bilo je potrebno malo vremena da se pripreme slike i najjednostavnija objašnjenja, inače razgovor o tehnici bez slike je potpuno besmislen.
Bridgeboy:
“
Kog tipa su užad vešaljki?”
Bridgeboy:
“
Predpostavljam da su vešaljke već izradjene na projektovanu dužinu .... ”
Odgovor:
Bridgeboy hvala na pitanjima i što se tehnike ovog mosta tiče, prava su!
Temu “kablovi” smo načeli postom #949/str.48, osnovnim definicijama pojmova koji su povezani sa kablovima.
Direktni odgovori na pitanja:
- Vešaljke su od kablova. Svaki od kablova čini po 55 paralelnih strukova. Svaki struk čini 7 spiralno upredenih žica. Isporučilac i montažer kablova je švajcarska firma VSL (preko svoje ćerke firme u Poljskoj).
- Kablovi vešaljki nisu izrađeni. Biće pripremljene njihove komponente (ankeri, strukovi, cevi omotača), neposredno pre montaže. O ostalim najbitnijim pojedinostima u nastavku teksta uz pomoć slika.
(Korišćene su slike iz VSL-ovih prospekata raspoloživih na Internetu).
Slika 01:
Šema kabla sa osnovnim konstruktivnim delovima. O svakom od delova može mnogo da se kaže. Detaljnije ćemo kasnije ako postoji interesovanje.
Slika 02:
Šema kabla sa osnovnim merama. Zaokružen je kabl koji će biti primenjen na ŽDM u Novom Sadu.
Svaki od kablova mosta fiksiran je na oba kraja: dole – u zategama, gore – u lukovima.
Kabl se montira metodom instalacije struk po struk, tj. jedan po jedan struk do svih 55, na licu mesta.
Strukovi se potežu sa jednog kraja (aktivan kraj), dok su na drugom fiksni (pasivan kraj kabla).
Uobičajeno je da je aktivan kraj kabla dole, (na mostovima sa kosim zategama to je greda, na ovom mostu to bi bile zatege), a pasivni gore (u pilonima, odnosno lukovima).
Na ovom mostu je obrnuto: aktivan kraj kablova je gore – u lukovima. Zašto?
Razlog je nedovoljan prostor u zategama za smeštaj ankerne konstrukcije i obezbeđivanje dovoljnog prostora za rad presa za zatezanje strukova.
Rešenje sa izbacivanjem ankerne konstrukcije van zatege, tj. na zategu, (što je primenjeno na mnogo mostova u svetu), i obezbeđivanjem na taj način potrebnog slobodnog prostora (mera Amin), u ovom slučaju je odbačeno. Razlozi su: sigurnost ankerovanja kabla (nepristupačno spolja), neuporedivo bolja zaštita od korozije, bolji estetski izgled mosta.
Sa druge strane u lukovima ima mnogo mesta, prohodni su, unutrašnjost je osvetljena, rečju – postoje svi povoljni uslovi da aktivan kraj kablove bude u lukovima.
Slika 03:
Kablovi mosta na gradilištu, (videti post #963/str.49), i slike montaže kablova struk po struk na dva mosta u svetu.
Slika 04:
Kako se, najzad, montiraju kablovi?
Slikom je sažet ceo proces u osnovnim crtama.
Očigledno je, međutim, da je montaža kablova samo deo mnogo šire operacije koja se ne tiče samo kablova.
Zatezanjem kablova menja se geometrija konstrukcije. Krajevi kabla (u zategama i lukovima) nisu nepokretni u prostoru, pomeraju se sa promenom sile zatezanja u njima. Osim toga, posle montaže biilo kog kabla, menja se geometrija konstrukcije, a sa njom i sile u prethodno montiranim kablovima. Isto tako se u tom kablu menja sila posle montaže kablova koji dolaze posle njega na red.
Tu je naravno i neizbežna temperatura lukova, zatega i kablova (sve tri mogu da budu različite!), koja posebno komplikuje ceo proces.
Sve sile u kablovima na kraju montaže moraju da budu jednake onim projektovanim, za stanje mosta kakav je u vreme montaže kablova, tj. sa težinom samo čelične konstrukcije.
Dalje promene sila u kablovima takođe moraju da odgovaraju onima iz projekta mosta za naredna stanja: pet različitih statičkih sistema mosta tokom lansiranja, pa izrada betonske kolovozne ploče, pa nanošenje stalnih tereta (tucaničkog zastora, šina, asfalta, razne opeme, instalacija, ...).
Sve zajedno je izuzetno složena problematika, potpuno vanserijska kao tehnički problem. U Srbiji se ovako nešto radi prvi put.
Slika 05:
Dva načina zatezanja kabla:
- velikom presom koja zateže kabl u celini; presa je teška 500 do 2000 kg (!), u zavisnosti od veličine kabla;
- malom presom koja zateže struk po struk kabla, teška do 20 kg.
Postupak sa velikim presama sprovodio se na mostovima sa kosim kablovima do 80-tih godina 20. veka. Poslednjih 20 i više godina preovlavladava način montaže struk po struk.
Kod kablova montiranih struk po struk moguća je zamena bilo kog od strukova, bilo kad u eksploataciji mosta i bez zaustavljanja saobraćaja.