Železničko-drumski most u Novom Sadu. Aktuelno krajem 2017-09.
U međuvremenu od mog poslednjeg javljanja, na Forumu se pojavio veliki broj vrlo ilustrativnih fotografija. Dodajmo nekoliko komentara i objašnjenja.
O radovima na većem lučnom mostu (L = 219 m):
Most se uveliko priprema za lansiranje. Mora dosta posla da se obavi:
- most mora da se izdigne oko 1,3 m, (što je već i urađeno), da bi došao na kotu lansiranja i – još važnije – da bi se oslobodili oslonci na privremenim oslonačkim konstrukcijama u reci, (videti npr. Posmatračeve priloge #2845 i Aerodrona #2848);
- oslonci u reci moraju biti slobodni zbog sledećeg: 1) moraju se zavariti klinaste ploče iznad ležišta, koja se posle mogu i montirati i 2) privremene oslonačke konstrukcije se moraju u potpunosti ukloniti, (sa čime se i počelo);
- na svim mestima sanki (skids) za lansiranje, moraju se zavariti privremene međukonstrukcije, kojima se ogromne oslonačke sile pravilno unose u konstrukciju mosta; (vide se na Posmatračevim fotosima #2845);
- oslanjanje mosta se prenosi sa hidrauličkih presa u centralnoj zoni raspona mosta na: na kraj konstrukcije na obali i na stub 4, (videti fotose 1 i 2 Posmatrača, #2845); ovo je i najneprijatniji prolazni statički sistem mosta uopšte, gde ceo sistem radi potpuno drugačije od projektovanog za konačno stanje, što se lako može uočiti po velikim strelama opuštenih kablova vešaljki.
Privremene oslonačke konstrukcije u reci su iako kratkog veka upotrebe, moćne konstrukcije, ozbiljno projektovane i izvedene, sposobne da ponesu veliki teret (oko 3200 tona mase mosta), da prime ozbiljna opterećenja vetrom mosta, da se odupru hidrodinamičkim silama vode Dunava i najzad da izdrže eventualne pritiske leda na reci.
Sve pomenuto ove konstrukcije su uspešno ponele i vreme je da se demontiraju. Najosetljiviji deo posla jeste posao ronilaca koji moraju podvodno da iseku (na nivou dna reke) sve cevi stubova/pobijenih šipova.
Uzgred, (kao odgovor na pitanje kuburicsrdjana), nije bilo ikakve zabrinutosti za konstrukcije u vodi, ali jeste bilo ljutnje zbog onemogućenog prilaza plovnih dizalica i uopšte njihove veoma otežane plovidbe Dunavom.
Uklanjanjem privremenih oslonačkih konstrukcija, potpuno se omogućava prilaz pontona, a na dnu Dunava nema objekata koji stvaraju dodatna vrtloženja vode, a time i neželjena kopanja/nasipanja dna reke.
O radovima na manjem lučnom mostu (L = 177 m):
Na manjem lučnom mostu se takođe intenzivno radi, u tišini kao i obično na ovom mostu.
Zaptiveni su svi kilometri spojeva elemenata oplate (Π-oblika, videti Aerodronov fotos 3 iz #2703/str. 136). Postavlja se moćna armatura armiranobetonske kolovozne ploče, (na oko 3750 m2 oko 450 tona armature). Montirani su i slivnci na obe strane kolovozne ploče.
Armatura, njen donji podužni sloj, može se videti na Aerodrovom filmu, #2853.
Zanimljivosti:
Ležišta lučnih mostova su vrlo masivne, ali i istovremeno izuzetno fino urađene konstrukcije. (Ležišta je inače proizvela italijanska firma FIP). Mase su 4 do 5 tona. Povezana su zavrtnjima sa konstrukcijom mosta. Na donjem kraju leže na posebno izlivenom malterskom spoju velike čvrstoće na betonskim kvaderima. I pored ogromnog trenja ležišta na kvaderima koje onemogućava njihovo bilo kakvo pomeranje, ležišta su osigurana i čeličnim čepovima uronjenim u kvadere.