Železničko-drumski most u Novom Sadu: 2017-10-15.
Aktuelni radovi:
Mnogi radovi su u toku. Najvažniji radovi, trenutno, su betoniranje kolovozne ploče na 177 m luku i pripreme za lansiranje 219 m luka.
Armatura kolovozne ploče manjeg lučnog mosta (177 m raspona) i prilaznog mosta (25,3 m raspona) je montirana.
Kolovozne ploče:
Kao što se vidi na fotosima, armatura kolovozne ploče je jaka i gusta.
Preovlađujući zahtev za projektovanje armature je ispunjenje uslova upotrebljivosti, ograničenje širine prslina betona na najviše 0,2 mm. Konstrukcije od armiranog betona su normalno sa prslinama. Zadatak je projektanata je da ograniče širine prslina na meru koju traže standardi prema korozionoj agresivnosti sredine u kojoj se konstrukcija nalazi. To se postiže preko odgovarajućeg kvaliteta betona i pre svega armaurom. U slučaju ovog mosta, merodavni su bili zahtevi nemačkih standarda, (detajlniji u odnosu na evropske), gde je armatura zategnutih kolovoznih ploča posebno precizno definisana. Definisan je opseg razmaka armature, podužne i poprečne. Definisani su i opsezi prečnika armature. Oba pomenuta opsega su vrlo uski, pa u slučaju nezadovoljenja traženih provera, projektant mora da se vrati na početak projektovanja, menjajući geometriju i dimenzije osnovne čelične konstrukcije – rečju osnovnu dispoziciju konstrukcije, da bi došao do prihvatljivih sila zatezanja u kolovoznoj ploči.
Inače, podužna armatura je u 3 sloja, poprečna u 2. Klasa armature je čelik B500C.
Klase čvrstoće betona su C35/45 i C40/50 u zonama spregova lučnih mostova.
Ovo je relativno negativna osobina armiranobetonskih kolovoznih ploča, (misli se na teškoće oko ograničenja širine prslina).
Sve ostale osobine su sa ubedljivom prednošću nad čeličnim kolovoznim pločama, (uobičajeno kao ortogonalno-anizotropne ploče, ili kratko – ortotropne ploče).
Prednosti su: veća otpornost na zamor, mnogo manja mogućnost zaleđivanja, mnogo jevtinija izrada (samo oko polovine cene čeličnih ortotropnih ploča), jednostavnije i jevtinije održavanje, manja buka od vozila.
Primeri mostova sa čeličnom ortoptropnom pločom u Srbiji: stari (1956.) i novi (1980.) Drumski most u Brankovoj ulici u Beogradu, Drumski Varadinski most u Novom Sadu (2000.), Drumski Most slobode u Novom Sadu (1980. i 2005.), Drumski most na Adi ciganliji u Beogradu (2012.).
Primera mostova sa armiranobetonskom kolovoznom pločom u Srbiji ima vrlo malo, za razliku od Nemačke, Francuske, Italije, Španije, Danske, Japana, ... Primer je vrlo uspešno i moderno projektovan Železnički most kod Sečnja (2015.).
Lansiranje većeg lučnog mosta:
Pripreme za lansiranje su vrlo obimne i složene. Pri kraju su.
U ponedeljak se planira kretanje mosta na obali, gde most nose sanke u centralnoj zoni.
Utorak je planiran za povezivanje stubova na pontonima sa konstrukcijom mosta. To je izuzetno pažljiv i pipav posao, gde je potrebno uskladiti veze do poslednjeg milimetra preciznosti kako bi se ubacili svi (inače prednapregnuti) zavrtnji veza. Posao “nevidljiv“ za publiku oko mosta.
Sreda bi trebala da je dan početka plovidbe preko Dunava. 6400 tona kreće preko moćne reke. Centralni stub je i blizu, ali i tako daleko!
Stotine i stotine sati su inženjeri utrošili planirajući i proračunavajući bezbroj detalja koji se odnose na lansiranje. Ipak, susret sa prirodom je uvek frustrijajući, bez obzira na sve silne matematike u pripremi.
Poželimo stoga sve najbolje gratiteljima u velikom poduhvatu iduće nedelje!