Železničko-drumski most u Novom Sadu: 2018-03-06; Aktuelno na mostu.
Dugo me nije bilo na Forumu. Razlog: mnogo posla u finišu izgradnje mosta.
U međuvremenu, Aerodron i ostali su uredno izveštavali svojom snimcima o događajima na gradilištu.
Kao što sam ranije rekao, poslednja velika proba konstrukcije, (značajnija tehnički i od samog probnog opterećenja mosta), je provera sila u kablovima.
Poslednjih desetak dana na tome su radili kolege iz firme VSL – firme koja je proizvela i montirala kablove.
Provereni su svi kablovi oba lučna mosta, njih 80 ukupno.
Provera je rađena tako što je nasumično izabrano po 15 do 20 strukova svakog od kablova, (svaki kabl ima 55 strukova), čije su sile izmerene. Ukoliko su sve izmerene sile strukova u uskom području razlika, znači da su sile u strukovima ujednačene. Ukoliko to nije slučaj, onda se sile u strukovima tih kablova moraju ujednačiti, istim postupkom kao kod montaže kablova.
S obzirom da su oba lučna mosta prošla kroz velika iskušenja tokom lansiranja, kad su mnogi kablovi bili sasvim opušteni u nekim prolaznim statičkim sistemima, moglo se očekivati da se pokaže neujednačenost strukova kod nekog kabla. To se i desilo samo na par kablova i to rasipanje rezultata je bilo neveliko, na granici dopuštenog.
Sile u kablovima (= 55 strukova x prosečna sila u jednom struku) su upoređene sa računskim. Sva poređenja mereno/računsko su dala veoma dobar rezultat, pa nije potrebna nikakva korekcija sila u njima.
Ovo se laicima može učiniti relativno nezanimljivim, međutim to je bila ključna provera konstrukcije lučnih mostova u celini.
Da su sile u kablovima bile neizbalansirane, lučni mostovi bi delimično radili na način kako nisu projektovani.
Sile u kablovima bi bile negde veće, negde manje od projektovanih. To bi dovelo do različitih savijanja lukova i zatega, kao i do različitih deformacija mostova u celini.
Korekcija sila u kablovima bi odnela još vremena do završetka mosta. Najpre bi bili potrebni obimni i dugotrajni proračuni projektanta, a onda složen i obiman rad na samim kablovima na korekciji sila. Pritom, smanjenje sila je vrlo ograničeno moguće, (praktično je nemoguće), moguće je jedino još dodati zatezanja.
Rečju, došlo bi do velikih tehničkih problema, koji su rešivi, ali kome to objasniti posle ovolikog kašnjenja izgradnje mosta.
Inače, problemi ove vrste su česti kod svih sistema konstrukcija gde postoje kablovi i to svuda u svetu.
Na samom mostu se intenzivno radi, po svim vremenskim uslovima. „Čupa“ se bukvalno svaki minut. Nezvanično sam čuo da je plan, (da ne kažem naređenje), da se do kraja marta pusti železnički saobraćaj. Preostalo je malo vremena dotle. Po mom mišljenju najgore je sa radovima koji direktno zavise od vremenskih prilika, npr. radovi na hidroizolaciji kolovozne ploče, bez kojih nema tucaničkog zastora, a odatle ni šina.
Zbog toga je juče i danas uklonjen sav sneg sa mosta, kako se u intervalima prihvatljivog vremena za rad ne bi gubilo vreme na njega. Time je i cela kolovozna ploča postala ponovo vidljiva, čime su omogućene lokalne sitne popravke koje se moraju uraditi pre nanošenja hidroizolacije.
Železnička pruga je stigla do mosta. Danas na desnoj obali, sutra i na levoj. Tu je i skretnica za kolosek broj 2 na mostu, potreban za probno opterećenje – navoženje vagona.
Spremna je i oprema za kontaktnu mrežu za železnicu, odvojena su vozila za probno opterećenje, radi se i na hidrosistemu za cevovod preko mosta, ...., puno frontova rada.
Slede fotografije koje sam dobio od kolega, o radovima 5. i 6. marta.
Naravno, kao i uvek, ako imate kakvo pitanje ....