miki_NS napisao/la:
Da se razumemo, problem saobraćaja na Bulevaru oslobođenja je dobrim delom izazvan prostom nekulturom i bahatošću vozača. To sa gradskim saobraćajem ima malo veze. Na dobrom delu bulevara jedna traka je neupotrebljiva zbog onih koji su tu zaustavljeni. Dodatno stvar pogoršavaju autobusi, koji se bežeći od toga, natrpavaju u srednju traku.
Ovo je tačno. Takođe, prenatrpanost parkinga je delom posledica ideje da svako treba svojim autom da se vozi gde god da ide, pa i po centru grada, čak i onda kad je sam.
miki_NS napisao/la:
To što postoje posebni zahtevi je zapravo to što donosi prednost šinskim vozilima, pa i tramvaju. Koliko li onda "agresivnim" smatraš metro, jer su tu posebni zahtevi još veći, prvo se sve raskopava par godina, pa se onda prave tuneli i ponovo zakopavaju (tehnika raskopaj i zatrpaj bi bila jedina primenjiva za plitki rov na ovakvom terenu, podzemne bušilice se koriste za čvršće terene i duboki rov). Onda kad je gotov ide obezbeđenje dodatnih posebnih uslova, ventilacija tunela, odstranjivanje nečistoća, protivpožarna zaštita (odgovarajući pristupi za hitne slučajeve, a sve to ozbiljno košta). Nije razlika samo u ceni gradnje tramvaj / metro, nego još veća tokom eksploatacije. Zato se metroi danas grade samo za izrazito opterećena urbana područja (čini mi se da se granica isplativosti računa sa potrebom za vršnim prevozom od min 30000, ako ne i 40000 putnika po satu).
Što se tunelskih krtica tiče, tehnologija je tako avanzovala da se one koriste za konstruisanje tunela i u rastresitim terenima kao što bi bio slučaj novosadskog aluvijuma (peskovi idu i do 100m dubine).
Za plitak rov postoji više tehnologija, verovatno i sam znaš, samo što je otkopaj/zakopaj najjeftinija. Mislim da bi tramvajski tuneli mogli da se urade i budu isplativi, ali ne mislim da postoji neko voljan da preuzme odgovornost donošenja te odluke.
Što se poslednje rečenice tiče, ne znam da li si video post koji se nalazi dve stranice iza. Metroe grade i gradovi male naseljenosti. Ok, Lozana je iz bogate Švajcarske, ali bar za Kataniju ne možemo reći da je neki finansijski centar. Tendencija će biti sve više, da se i tramvajski i metro sistemi grade za manje kapacitete nego što je to bilo istorijski. Menjaju se standardi, menja se odnos prema životnoj i urbanoj sredini, ići će se na sve ozbiljniju priču o održivosti. Mislim da će tih 30-40 hiljada biti smanjivano i na 15-20 u vrlo bliskoj budućnosti.
Ne znam koliko pratiš tramvajsku i metro gradnju, ali evo, koliko znam u poslednjih 10 godina se dešava ozbiljna ekspanzija oba vida prevoza, kakva nije zabeležena još od perioda industralizacije sa kraja XIX veka.
Drugo, na broj putnika u gradskom prevozu ne utiču samo oni brojevi koji se zabeleže na terenu brojanjem putnika, nego i ozbiljan marketing, odvraćanje putnika od korišćenja ličnog prevoza (automobila) pravljenjem novih pešačkih zona, jednosmernim ulicama i onima sa pravom prvenstva za javni prevoz, ozbiljno prostudiranim Park&Ride sistemom, čak i ukidanjem parkinga u gradskim centrima. Postavlja se sistem u kom je korišćenje javnog prevoza udobnije nego gnjavaža automobilom.
Kod nas postoji hronični problem rešavanja postojećeg problema umesto sistematskog razmišljanja o budućnosti. Taj problem osim toga što čini da su naši planeri autdejtovani dovodi i do domino efekta koji se odražava na kvalitet života a samim tim na populaciju i njen rast (pad) i indirektno na ekonomiju. Na kraju, takva ekonomija će teže obezbediti mehanizme za neko novo sistematsko planiranje za budućnost
miki_NS napisao/la:
Tramvaj bi kod nas pomogao, jer prosto ima veći kapacitet nego busevi. A čak i kada bi bio direktno u kolovoznoj traci, i po zakonu, a i po snazi šinsko vozilo uvek i apsolutno ima prioritet. Osim toga, svako zaustavljanje vozila na šinama se žestoko kažnjava, jer se smatra vrlo ozbiljnim prekršajem - mogli bi kod nas da ubace recimo odmah 5 bodova za to (a sad ako neko uleti i stane tik ispred busa na stanici - nikom ništa). Pri tome, u svetu, osim što platite kaznu za saobraćajni prekršaj, firma koja upravlja tramvajima vam lepo zaračuna trošak zastoja (nedavno je ZVV ženi koja je parkirala Mercedes u Cirihu i time zaustavila tramvajski saobraćaj na 10 min, poslao lepo na naplatu obračunati trošak zastoja - izračuna se koliko voznih redova je bilo u kašnjenju i koliko je to koštalo ZVV, par hiljada CHF). Mercedes pod "sudskom zaštitom" dok ne plati troškove. Pri tome snimak iz vozačke kabine tramvaja je sudski prihvatljiv dokaz i vozači imaju pravo da zovu direktno službu pauka da ukloni vozilo koje ometa saobraćaj.
Kultura se u ljude uteruje milom i silom, milom - tako što se vaspitavaju na vreme, silom - tako što ih žestoko kažnjavaš kad se ponašaju nekorektno.
BTW ni ovi bahati sa džipovima se baš ne bi usudili uletati tek tako pred tramvaje, jer ako tramvaj nije prošao na crveno, skoro po pravilu je kriv onaj drugi. A sad zamislite, samo jedno prosečno pogonsko postolje tramvaja ima 3,5 t, a čitav tramvaj po 18 - 30 t. Ni ludak se baš ne bi namerno zaletao u tako nešto.
Odlično napisano.
miki_NS napisao/la:
Što se tiče saobraćaja na bulevaru, ja već dugo govorim da postoji jedno, relativno skupo, ali ipak sasvim prihvatljivo skupo rešenje, da se ispred velikih raskrsnica (Cara Lazara, Maksima Gorkog, Futoška i Kralja Petra I), srednje dve trake bulevara lepo "spuste" jedan nivo niže i podvuku ispod raskrsnice za prolaz u pravcu. I to bi mnogo više doprinelo protočnosti nego bilo šta drugo. Samo bi gradski saobraćaj imao pravo da na površini ide pravo, ostali bi površinske trake koristili samo za skretanje levo ili desno. Tako bi se i intervali za poprečne ulice mogli ozbiljno produžiti.
Ne znam kako bi se to tačno organizovalo recimo na raskrsnici Bulevara Oslobođenja i Futoške. Postoji već neki plan za baš tu rakrsnicu, ali takvih mamutskih zahvata u gradskom jezgru se jako plašim. Ipak ovaj grad treba da gradimo za ljude a ne za vozila. U tom smislu shvatam Turbovu reakciju. Iako je metro i podzemni tram dosta skuplji i agresivniji za izvesti, njegov krajnji uticaj na građenu sredinu je mnogo manji, jer se on ne meša u nivo na kom funkcionišu svi ostali.
Eto, i ja podržavam podzemni tram u centru grada i na bulevaru.