Ja sam pre nekih mesec dana gledajući ludiilo i čepove po svim ulicama isto prokomentarisao da se možda čini da je sad prerano, ali ako sad ne počnu da planiraju metro ili barem ukopane deonice tramvajskog sistema, već ćemo zakasniti.
Završićemo u beskonačnim ciklusima pregovaranja o tome šta i kako kao Beograd, a gradski saobraćaj će biti neupotrebljiv za par godina, ako se već sad ne bliži tom stanju.
Ukopani tramvaj čak i može da bude dobro rešenje za savladavanje centra (primeri Antverpen, Nica), a troškovi su znatno manji od kopanja dubokog metroa. Plitki ukop čak može i da se radi sa površine i čak sa prefabrikovanim segmentima tunela koji se samo "spuste" u rupu.
Da, ulaganje je ogromno, ali dobrobiti koje grad od toga dobija su svakako velike i pomažu da funkcioniše kao ekonomska celina sa svojom okolinom. Ne postoji uspešan grad sa lošim i neefikasnim gradskim i prigradskim saobraćajem.
Gradu treba šinski gradski pevoz i prigradska železnica na glavnim pravcima dnevnih/nedeljnih migracija. Dobra i brza prigradska železnica bi omogućila i da se sasvim lepo živi u nekom od satelitskih gradova a dnevno dolazi na posao ili obrazovanje, na zdravstvene usluge, kulturna događanja u grad. Time bi se i sumanuti pritisak na besomučnu gradnju u gradu malo smanjio, a verovatno i cene stanovanja bi se unormalile.
Ali to nije nešto što će se postići brzo, zahteva planiranje i da se konačno počne sa projektovanjem i da se tih strateških projekata prosto drže i nastavljaju ih svi, a ne da svaka vlast ima svoje "pet projects" i zapostavlja sve od ranije.