Трамваји у сећању, аутобуси на улицама
Градско саобраћајно предузеће „Нови Сад” рачуна као почетак рада 30. септембар 1911, када је пуштен у рад први електрични трамвај у Новом Саду, који се кретао на прузи дугој седам километара.
Од тада па до данас, предузеће је пролазило кроз различите фазе, али је обнова возног парка и модернизација пословања била увек у првом плану.
Тренутно у возном парку ГСП-а „Нови Сад” има око 300 аутобуса, који годишње пређу око 15 милиона километара. Радним данима има 3.655 полазака и буде превезено око 280.000 путника.
Просечна старост возног парка је 13,5 година, али ће век аутобуса бити смањен с обзиром на то да је у току подмлађивање возног парка, започето пре годину и по, па ће градски превозник у 2016. бити богатији за 26 нових возила. У градском превозу има 22 аутобуске линије, а у приградском 33.
Ширење Новог Сада је неминовно отворило питање превоза грађана па је обим превоза путника најамним колима, односно фијакерима (двопрежна кола) и конфортаблом (једнопрежна кола), стално био у порасту.
Како је све почело
Дозвољени број кола одређивале су градске власти. Тако је 1904. године издато 70 дозвола за једнопрежна најамна кола и 15 за двопрежна. Градска дозвола за једнопреге стајала је десет круна, за двопреге 20, а новац се уплаћивао у градску благајну. Свака кола су била обавезна да на видном месту истакну број, да на означеним стајалиштима, као што је Железничка станица, Паробродско пристаниште, као и на значајним јавним местима у граду где је било обавезно присуство фијакера и најамних кола, стоје у реду на основу времена пристизања. Без обзира на ред, путник је могао изабрати кола по свом нахођењу, а ценовник превоза одређивала је полиција.
По Статуту града, градска територија се налазила „унутар рампе”, а цена сваке вожње преко рампе била је предмет договора између кочијаша и путника. Власник кола је, по прописима, био обавезан да запосли кочијаша примереног понашања, трезвеног, старог најмање 16 година, о чему је уверење издавала полиција. Осим тога, кочијаш је морао да познаје град и да има искуство у управљању запрегом.
Изглед кола је, такође, био регулисан прописима. Кочије и саонице су морале бити од чврстог материјала, удобне, чисте и споља и изнутра и добро одржаване. Изнутра је био обавезан кожни тапацирунг, а кола су морала да имају кочницу. Коњи су морали бити чисти а коњска опрема уредна. За коње који су уједали биле су предвиђене корпе, за време мраза и поледице морали су да имају оштре потковице, а када су упрегнути у саонице, имали су о врат обешена звонца и прапорце.
Радно време најамних кола у сезони од 1. марта до краја октобра било је од 6 до 22 сата, а у зимском периоду, од 1. новембра до краја фебруара, од 7 до 20. На стајалиштима, као што је Бродско пристаниште, Железничка станица и на местима у граду важним за јавни промет, било је обавезно дежурство целе ноћи.
Нова времена укинула шине
На основу извештаја градоначелника с редовног заседања Скупштине општинског одбора, аутобуски саобраћај је у Новом Саду успостављен 9. новембра 1931. године. Годину раније, 1930, градска управа је донела одлуку да се за потребе јавног превоза путника купе три аутобуса. Један је саобраћао Његошевом, Масариковом, Пирошком (Руменачком) улицом до аеродрома, а други Булеваром краљице Марије, преко Моста краљевића Томислава, Јелачићевом и Прерадовићевом улицом до Рокове цркве. Аутобуси су кретали свако пола сата с крајњих тачака у оба правца. Трећи аутобус служио је као резерва да би сваки аутобус сваког трећег дана био прегледан у гаражи и добро очишћен.
Јавни превоз био је у сталном порасту, све до почетка Другог светског рата, када је услед ратних дејстава дошло до смањења трамвајског саобраћаја, а након тога и аутобуског. Потпуни прекид трамвајског превоза настао је 1944. године, када је услед бомбардовања тешко оштећена електрична централа, а трамвај је опет кренуо 25. маја 1945. године, најављујићи нова времена у животу Новог Сада па и у организовању јавног превоза путника.
Решењем Народног одбора, 1946. године основано је Градско саобраћајно предузеће. После обимних припрема, 1958. године трамвајски превоз у потпуности се укида и прелази се на аутобуски.
Ради бољих услова за прихват и опрему путника у међумесном саобраћају, изграђена је Међумесна аутобуска станица и у рад пуштена у децембру 1967. године.
Одлуком Скупштине општине, 1991. године Градско саобраћајно предузеће проглашено је за јавно предузеће у надлежности Града. Укинут је Раднички савети и формиран Управни одбор, у чијем саставу су представници Града и предузећа.
fin tekst